Tuesday, March 24, 2009

Gadis Berniqob SIRI:2

“Kenapa tak jawab telefon tu?” Soal Alice lagi.

“Malas,” Jawab Humaira ringkas.

“Pelik,” terpacul perkataan itu dari mulut Alice.

Humaira memandang ke arah wajah Alice. Lalu menyoalnya, “Apa yang pelik?”

Alice mendiamkan diri. “Heh, tak ada apa-apalah Ira. Eh Ira, petang ni Ira bawaklah Alice jalan-jalan keliling kampung ni.”

“Boleh je, apa salahnya.”

“Eh, Alice dekat UK ambil course apa ya?”

“Alah Ira ni, takkan itu pun tak tahu.”

“Ira lupalah.”

“Alice belajar Comparative Religion di sana.”

“Wah, menarik!”

“Takdelah menarik sangat, tapi bestlah jugak. Hah Ira, Alice ada beberapa soalan ni, tentang agama Islam. Ira kena jawab soalan Alice ni.”

“Kalau Ira tak nak jawab?” Ira menyal sambil tersengih.

“Ooo kalau Ira tak nak jawab, malam ni jugak Alice balik KL.”

“Ala merajuklah pulak dia. Hah apa soalannya?”

“Isy, kot ye pun sabarlah dulu. Tu kain sembahyang Ira tu. Tak lipat lagi. Nanti nampak mak Ira, mesti kena marah.”

Humaira terus mengemas sejadah yang digunakan untuk bersolat Zohor tadi. Ibunya, makcik Limah seorang yang pengemas. Pantang kalau dilihatnya barang-barang yang bersepah-sepah. Silap hari bulan boleh kena leter sampai ke malam kalau ada yang tak kemas.

“Hah, Ira dah kemas ni. Apa soalan Alice tu?”

“Ok, hari tu dalam kelas, ada pensyarah Alice cakap Islam ni suka sangat rendah-rendahkan hak wanita. Lepas tu dia bagi contoh tentang harta pusaka. Dia kata anak lelaki akan dapat lebih dari anak perempuan. Betulke Ira macam tu, atau pensyarah tu yang tipu sebenarnya.”

“Oo betullah apa yang pensyarah Alice cakapkan itu.”

“Isy, Ira macam tak rasa apa-apa pun. Takkan Ira tak rasa yang Islam ni tak adil kat perempuan. Kenapa tak bagi sama rata sahaja. Isy tak adil betul.”

Humaira terdiam. Dia seolah memikirkan sesuatu. Dia sedang mencari jawapan kepada soalan Alice itu. Bukan mudah, silap jawab akan menambahkan kekusutan dan salah faham. Silap jawab, takut-takut mengubah hukum Allah pula. Alice merenung wajah Humaira. Perasaan menyesal timbul di hatinya. Kenapa perlu dia timbulkan soalan yang merencatkan kegembiraan pertemuan mereka ini.

“Ira, Alice minta maaf kalau soalan tadi buat Ira kecik hati. Alice tak ada niat apa-apapun.”

“Eh, ok je. Takde marah pun. Hah pasal soalan Alice tu. Memang betulpun. Tapi, ketidakadilan tu terjadi sebab kesilapan manusia, bukan sebab undang-undang harta pusaka yang ada di dalam al-Quran tu.”

“Apa maksud Ira?”

“Okey, macam ni. Memang menurut Islam lelaki dapat hak lebih dalam harta pusaka. Tetapi Islam bukan hanya bagi harta yang lebih, bahkan Islam letakkan tanggungjawab yang lebih kepada anak lelaki.”

“Contohnya?” Alice menyoal lagi.

“Hah tu yang Alice kena faham. Dalam Islam lelaki yang bertanggungjawab sara keluarga. Anak lelaki yang wajib bagi nafkah dari segi wang, harta kepada ibu bapa bila mereka dah tua. Lagipun, kalau ada kakak atau adik perempuan yang belum berkahwin, mereka semua bawah tanggungjawab anak lelaki tadi. Hatta kalau kakak atau adik perempuan tu dah umur 25 tahun, anak dara lagi, belum kahwin dan dia tak nak pulak kerja. Maka wajib si anak lelaki tadi sara hidup saudara perempuan dia tu. Sebab dalam Islam bukan jadi kewajipan pada perempuan untuk cari harta dan duit. Tu kerja lelaki,” Humaira menerangkan dengan panjang lebar.

Alice kelihatan sedikit terlopong. Humaira hanya tergelak sahaja melihat reaksi Alice itu.

“Bukan tu sahaja, lelaki juga kena tanggung anak-anak dia, isteri dia lagi. Walaupun seorang isteri tu kaya atau berkerja. Si suami tetap wajib tanggung perbelanjaan seharian mereka. Walaupun si suami bergaji kecil dan si isteri dia ni ahli korporat yang gaji berpuluh ribu.”

“Ooo, macam tu rupanya.”

“Jadi, masalah yang timbul sekarang bukan pada undang-undang yang Islam ajar. Masalah dia ada pada sebahagian orang Islam. Bila sampai part harta pusaka, semua dok bising nak bahagi ikut undang-undang Islam, tapi bila sampai kepada tanggungjawab kepada keluarga, semua lepas tangan. Tu yang menyebabkan jadi tak adil, dan perempuan rasa ditindas.”

“Kalau begitu, yang patut kita salahkan orang Islam lah, bukan agama Islam. Betul tak Ira?”

“Hah betullah tu.”

“Tak ada ke undang-undang yang boleh pastikan waris-waris harta pusaka tu jalankan tanggungjawab masing-masing?” soal Alice lagi.

“Entah, Ira pun tak pastilah Alice. Ira ni bukan pandai sangat bab-bab ni.”

“Isy, Ira pandai apa. Dah kuranglah sikit soalan Alice pasal Islam lepas Ira jawab tadi. Nanti balik UK, bolehlah Alice cakap macam Ira jawab tadi kat pensyarah Alice. Hehhe.”

“Hah kata tadi ada banyak soalan? Ni baru satu je.”

“Memang banyak pun, takpelah, nanti-nantilah, lagipun Alice nak duduk sini bukan sehari je. Banyak masa lagi.”

“Hah, Ira jangan lupa ye. Petang ni bawak Alice jalan-jalan kat kampung ni.”

“Iye, Ira tak lupanya.”

“Ok, Alice ngantuklah, Alice tidur kejap ye. Nanti bila dah nak petang, Ira kejutlah Alice ye.”

“Ok,” jawab Humaira pendek.

*****

Kedengaran azan Asar berkumandang. Humaira segera mengejutkan Alice. Lagipun selepas Asar nanti dia mahu membawa Alice melihat orang kampungnya yang akan menyembelih dua ekor kambing untuk dijadikan korban.

“Alice, Alice bangun. Dah petang ni.”

“Isy Ira ni, kacau betullah. Tak puas tidur lagilah. Penat perjalanan dari UK tak hilang lagi.”

“Heh jangan ngada-ngada. Tadi kata nak jalan-jalan kat kampung ni. Mana tahu ada mamat kampung ni terpikat kat Alice ke,” seloroh Humaira.

“Huih, apalak diaorang terpikat kat Alice, diaorang jatuh hati kat Ira le. Bukan senang nak jumpa ninja perempuan kat kampung ni,” jawab Alice sambil ketawa.

“Dahlah tu, pergi mandi. Lepas Ira selesai solat Asar ni kita keluar.”

****

Usai solat Asar. Humaira dan Alice pun bergerak keluar. Tiba-tiba Alice memanggil Humaira.

“Ira, kamu lupa satu benda lah?”

“Apa dia?”

“Ni, takkan kamu nak bagi lelaki tengok pipi kamu yang gebu itu,” jawab Alice sambil tangannya melambai-lambai dengan niqab berwarna merah jambu itu.

“Hah, Ya Allah, terlupa pulak aku nak pakai niqab ni,” bisik Humairah ke dalam hatinya.

“Hai Ira, macam mana boleh lupa ni. Ingat kat siapa tu? Heheh.”

“Alah dah terlupa nak buat macam mana. Lagipun Ira baru je mula pakai niqab, so kadang-kadang terlupalah. Kan Tun Dr Mahathir pernah cakap Melayu muda lupa. Heheh.”

“Loyar buruk pulak budak ni,” jawab Alice.

“Jom Alice, Ira nak tunjuk satu benda best.”

“Apa benda yang best sangat tu?”

“Alah ikut jele.”

Mereka berdua segera turun dari rumah. Humaira membawa Alice menaiki basikal LeRun nya. Alice duduk membonceng di belakang.

“Isy, Ira slow-slow lah sikit. Kang terjatuh dalam sungai ni pulak,” rungut Alice ketika basikal mereka melalui sebatang jambatan kayu yang merentasi sebatang anak sungai.

“Hahaha, Alice ni penakut lah jugak. Ingatkan dah biasa naik kapal terbang dah tak takut dah.”

Humaira terus memecut basikal LeRun nya sambil Alice memeluk erat rakannya, takut-takut terjatuh dari basikal. Sesekali pemuda-pemuda kampung yang sedang duduk-duduk di kedai kopi, bersiul dan mengusik-ngusik mereka. Mungkin terpegun dengan wajah Alice. Masakan tidak. Di sekolah dulu, Alice digelar sebagai Princess. Menjadi kegilaan ramai. Hatta pelajar-pelajar Melayu dan India pun ramai yang tertarik dengan keayuan wajahnya.

“Hah! Alice, kan aku dah kata ramai budak kampung ni nak ngorat kamu Alice.”

“Huh, tak ingin aku,” jawab Alice.

Humaira hanya tergelak kecil. Akhirnya mereka tiba di destinasi yang dituju. Kelihatan ramai orang lelaki di situ. Kelihatan juga wanita-wanita kampung yang berusia. Mereka semua seolah-olah sedang mengerumuni sesuatu.

“Isy, tempat apa ni Ira. Apa yang menarik kat sini?”

“Hah! Alice, kamu pernah dengar tak tentang ibadah korban?”

“Pernah jugak, yang Alice tau nanti orang Islam akan sembelih lembu, kambing, ayam.”

Humaira tergelak. “Isy, mana ada orang sembelih korban guna ayam. Lembu dengan kambing adalah.”

“Hehe Alice main teka je. Manalah saya tahu.”

“Hah dah jom kita pergi tengok orang tu sembelih kambing.”

“Jom,” jawab Alice.

“Tengok tu, pakcik tu tengah siap sedia nak sembelih kambingle tu.”

“Eh mana kambingnya?”

“Tu, dalam kandang tu,” jawab Humaira sambil menunjukkan jari telunjuknya ke arah kandang kambing. Kelihatan seekor sahaja kambing yang belum disembelih.

“Isy, kenapa tak bawak je kesemua kambing tu keluar. Kan senang, tak payah ulang alik nak ambik kambing tu dari kandang,” kata Alice.

“Hah, tu yang Alice kena tau. Islam ajar, kalau nak sembelih binatang, kita jangan takut-takutkan binatang-binatang tu. Janganlah pergi asah pisau depan haiwan yang nak disembelih. Apatah lagi nak biar haiwan-haiwan tu tengok kawan-kawan diorang kena sembelih. Cuba Alice bayangkan kalau Alice tengk Ira kena sembelih macam kat Iraq tu,” terang Humaira.

“Isy, adake sampai cakap macam tu. Betul gakkan. Mesti takut kambing-kambing tu kalau tengok kawan-kawan dia kena sembelih.”

“Dulu waktu zaman Nabi, ada seorang lelaki Islam pergi asah pisau depan binatang yang nak disembelih. Ira lupalak apa binatang tu kambing atau unta. Lepas tu Nabi Muhammad nampak. Nabi cakap kat lelaki tu, kau nak bunuh binatang ni dua kali ke.”

“Oo macam tu.”

“Isy dahlah. Jom tengok, kambing tu pun dah dibawak ke tempat sembelih. Kejap lagi kambing tu nak kena sembelihlah. Jom tengok.”

Bebarapa pemuda kampung itu sedang menumbangkan kambir biri-biri itu. Kepalanya diletakkan di atas satu tempat yang sudah digali lubang. Mungkin supaya darah kambing itu tak bersepah-sepah hingga mengotori kawasan sekitar. Seorang lelaki dalam lingkungan 60an mengeluarkan sebilah pisau yang kelihatan sedikit panjang daripada biasa. Mata pisaunya amat tajam. Mata kambing itu ditutup dengan kain. Mungkin bagi mengelakkan ia ketakutan melihat orang-orang disekelilingnya.

“Bismillah Allahuakbar,” pakcik yang memegang pisau itu memulakan upacara penyembelihan. Pisau yang tajam itu terus diletakkan dileher kambing. Ia ditekan dengan lembut tapi dilakukan dengan agak pantas. Mungkin bagi mengurangkan kesakitan kambing itu. Darah merah memancut keluar.

“Iii, kasianlah kambing tu.”

“Kenapa Alice?”

“Yelah, tak sampai hati Alice tengok dia kena sembelih.”

“Heh Alice, dah nama pun binatang. Kalau tak sembelih macam mana nak makan. Takkan nak campak kambing tu hidup-hidup dalam periuk.”

“Hehe. Tapi macam menariklak Alice tengok cara orang tu sembelih tadi. Macam ada rule tertentu yang kena ikut. Teratur je.”

“Mestilah Alice, cara nak masuk tandas pun Islam ajar. Takkan cara sembelih Islam tak ajar.”

Pemuda-pemuda kampung di situ segera menyiat kulit kambing yang sudah disembelih itu. Dalam masa tak sampai setengah jam, kambing itu sudah selesai dilapah. Masakan tidak, dengan tenaga kerja yang ramai. Cuma tinggal untuk dagingnya dipotong kecil-kecil sahaja supaya mudah dibahagikan kepada orang ramai.

Kelihatan seorang pemuda yang berumur di dalam lingkungan 20an. Pemuda itu sederhana tinggi, dengan rambut yang nipis seperti rekrut tentera. Cuma yang memelikkan dia jika dibandingkan dengan pemuda-pemuda lain di situ ialah rupa parasnya. Dia seakan membiarkan sahaja janggutnya yang panjang sehingga ke dada tu. Ini membuatkan wajahnya seakan lebih tua. Cuma wajahnya yang masih menunjukkan usia muda dan tubuhnya yang kecil. Sedangkan pemuda-pemuda lain jika berjanggutpun, pasti sejemput sahaja. Dia sedang memotong daging-daging kambing itu sambil memasukkannya ke dalam plastik. Kelihatan kesan-kesan tompok darah di kemeja T putihnya. Masakan tidak sudah 3 ekor kambing disembelih. Pasti ada tompok-tompok darah pada daing yang melekat pada bajunya. Selepas itu, daging-daging tersebut ditimbang. Pemuda tadi menoleh ke arah Humaira dan Alice. Dia seakan terpaku. Dia melambai kepada Alice.

“Amoi, meh sini ambil daging ni. Free ma, tak payah bayar.”

“Hah Alice, mamat tu panggi kamu ambil daging. Pergilah.”

“Isy seganlah, saya sorang je Cina kat sini.”

“Alah pergi jelah, dah dia panggil. Entah-entah dia minat kat Alice kot,” seloroh Humaira.

Alice terus pergi ke arah pemuda tersebut.

“Brother, bolehke saya ambil daging ni, saya bukan Islam le,” soal Alice.

“Ambil jele, apa salahnya, orang Islam ke, bukan Islam ke, semua boleh ambil. Ke kamu tak makan kambing?”

“Huh saya makan je apa yang boleh dimakan.”

“Hah nah ambil dua bungkus, satu untuk kamu, satu untuk kawan kamu yang pakai purdah tu.”

“O Thank you ye brother.”

“Amoi! Hah tunggu kejap!”

“Why?”

“Heh, kawan kamu yang pakai purdah tu siapa, orang kampung ni ke?”

“Oo brother minat kat dia ke, meh saya panggil dia nak tak.”

“Eh jangan! Saya nak tahu je,” segera pemuda itu memotong Alice sebelum sempat dia memanggil Humaira.

“Brother orang kampung ni kan, takkan tak tahu, dia tu anak tunggal makcik Limah yang duduk dekat hujung kampung tu.”

“Ooo,” pemuda itu seakan melopong.

“Hah okeylah brother, kawan saya dah ajak balik tu. Ok siye-siye.”

“Ok, bye,” jawab pemuda itu. Tanpa pemuda itu sedari, tukang sembelih tadi yang juga ayahnya memerhatikan sahaja dia berbual dengan Alice. Ayahnya datang ke arah dia.

“Heh, kau Mat, sempat lagi kau usha amoi tu ye?”

“Heh mana ada ayah, bagi dia daging je.”

“Haih bagi daging pun sampai 2 minit dia berdiri kat sini. Ke engkau berkenan kat dia?”

“Isy, ayah ni mengarutlah. Takkan saya nak minat amoi tu.”

“Heh apa salahnya. Hahaha,” ayah pemuda itu berkata sambil tertawa.

Humaira terus mengajak Alice untuk pulang. Jam tangan Alice menunjukkan jam 630 petang. Humaira mengayuh basikalnya perlahan-lahan.

“Hai slow pulak Ira bawak basikal. Tadi bukan main laju lagi dia.”

“Yelah, tadi Ira takut tak sempat nak bawak Alice tengok orang sembelih korban, sebab tu bawak laju-laju. Kenapa, Alice nak Ira kayuh laju-laju ke, Ira on je.”

“Heh taknak! Alice muda lagi, tak nak mati cepat, hehehe.”

“Eh Alice, tadi apa yang kamu dok borak dengan mamat jaga daging tadi? Bukan main lama lagi.”

“Heh, nape. Ira jeleske.”

“Huih, tak ingin Ira nak jeles.”

“Hehe,” Alice tertawa kecil.

Friday, March 20, 2009

Gadis Berniqob SIRI:1


Toot! Toot. Telefon Nokia Humaira berbunyi. Satu nombor yang asing muncul di skrin telefon bimbitnya. “Isy, siapa pula yang call aku ni, pagi-pagi raya pulak tu,” Monolog Humaira sendirian di dalam hati.

“Assalamualaikum WBT.” Humaira memulakan bicara.

Talian terputus. Usai sahaja Humaira mengucap salam, pemanggil misteri itu terus menamatkan panggilang. Humaira terdiam seketika.

“Ah, orang silap nombor agaknya,” rungut Humaira di dalam hati.

Dia segera mengenakan anak tudungnya. Dengan berbaju kurung berwarna merah jambu, dan sedikit corak-corak bunga. Itulah baju pemberian Bukhari. Saat memakai baju kurung itu, Humaira terkedu seketika, kenangan-kenangan lampau bersama Bukhari kembali menerjah kotak fikirannya.

“Isy, Ira, apa yang kamu menungkan pagi-pagi raya ni. Dah siap cepat, kita nak pergi masjid dah. Ke kamu nak duduk kat rumah sahaja pagi raya ni,” makcik Limah memanggil anak tunggalnya itu.

Humaira tersedar dari lamunannya. Suara ibunya menghilangkan kenangan-kenangan yang cuba mengingatkan dia. “Isy, mestilah nak pergi masjid. Ira tengah bersiap ni ibu.”

Humaira segera mencapai niqabnya. Niqab yang dia jahit sendiri. Inilah hari pertama dia menutup wajahnya. Malam tadi, dia meluahkan rasa hati kepada ibunya. “Ibu, Ira mahu pakai purdah,” itulah bait kata yang diluahkan Humaira kepada ibunya malam tadi seraya mereka tamat solat Isya’ berjemaah di rumah.

Ibunya terkejut. “Anakku mahu berpurdah?”

Terus Humaira menunjukkan niqab yang sudah dia selesai jahit siang itu. Si ibu terdiam. Beliau mengusap kepala Humaira. Ibunya membisikkan “Semoga engkau istiqamah wahai anakku.”

“Macam mana ibu, lawa tak Ira pakai niqab ni,” Humaira berkata kepada ibunya yang sudah bersiap mahu ke masjid.

“Anak ibu sentiasa cantik,” jawab makcik Limah ringkas.

“Dahlah tu, jom cepat pergi masjid. Tu kat masjid dah ramai orang, nanti penuh kena solat atas tar pulak.” Gesa makcik Limah kepada anaknya.

“Jom ibu.”

Kedua beranak ini berjalan ke masjid yang jaraknya hanya 300 meter sahaja dari rumah mereka. Sambil berjalan mereka bertakbir.

الله اكبر الله اكبر الله اكبر، لا اله الا الله و الله اكبر، الله اكبر و لله الحمد

Sampai di masjid, segenap ruang masjid sudah dipenuhi manusia. Laungan takbir bergema memenuhi ruang masjid.

*****

Tamat sahaja khutbah, Humaira dan ibunya berkemas untuk pulang ke rumah. Perut yang kosong sudah mula berbunyi. Maklumlah, sebelum pergi ke masjid, mereka tidak menjamah apa-apa.

Humaira memeriksa telefon bimbitnya. Tadi ketika solat raya, telefon bimbitnya bergetar. Nasib baik dia sudah men’set’kan telefonnya ke ‘silent mode’. Jika tidak sudah pasti ia mengganggu jemaah-jemaah lain yang sedang khusyuk bersolat. Humaira hairan, nombor yang sama seperti pagi tadi juga yang menghubunginya.

Humaira terus berjalan pulang bersama ibunya. Sambil berjalan dia menaip mesej ke nombor yang asyik muncul di skrin telefonnya itu. “Aslm wbt. Boleh saya tahu siapa kamu?”

SMS tidak berbalas. Humaira dan ibu nya terus berjalan dengan pantas. Perut mereka berdua sudah mula menari dan menyanyi. “Toot, Toot! Telefon bimbit Humaira berbunyi. Nombor misteri itu muncul kembali. Tapi kali ini ia mengisi ruangan kotak mesej Humaira.

Humaira membuka mesej yang diterima. “Cuba kamu lihat di hadapan rumah kamu.”

Humaira terus melihat ke arah rumahnya. Kelihatan seorang gadis yang sedang duduk di atas tangga batu rumahnya. Seolah-olah gadis itu sedang menanti kepulangan Humaira dan ibunya. Humaira melajukan langkah beliau. Ibunya tertinggal di belakang. Mak cik Limah kehairanan dengan tingkah laku Humaira. “Sakit perut agaknya, nak pergi tandaslah tu,” bisik mak cik Limah di dalam hatinya.

Sampai di tangga rumahnya, Humaira seakan-akan tidak percaya. Hatinya berbunga-bunga. Gadis yang sedang duduk di tangga hanya melihat sahaja ke arah Humaira, seolah-olah tidak mengenali Humaira. Gadis itu bermata sepet, rambutnya perang, mungkin diwarnakan. Dengan pakaian yang ranggi, jaket yang seolah-olah sejenis sahaja dengan seluar jeans ketat yang dipakainya.

“Alice!” jerit Humaira.

Si gadis terkejut mendengar namanya dipanggil. Dia membuka mulutnya “Bagaimana kamu kenal saya?”

“Isy, kamu dah tak kenal saya lagi ke, Ira lah. Humaira bte Mohd Syafie.”

“Hah!” gadis bermata sepet terkejut. Dia seakan tidak percaya. Dia masih keliru, termanggu-manggu.

Humaira memahami gusar di hati temannya itu. Terus Humaira menyingkap kain niqabnya. “Hah, ni sayalah, Humaira, tak percaya lagi?”

Melihat sahaja wajah disebalik niqab itu, Alice terus melonjak keriangan. Dia terus memeluk Humaira. Dia seakan tidak percaya di hadapannya ini ialah Humaira, teman sekelasnya dahulu.

“Isy, Alice, kenapa kamu datang tak bagitahu awal-awal. Nasib baik saya ada di rumah.”

“Alah, Ira. Saya tahu, hari raya mesti kamu ada di rumah. Sebab tu saya datang.”

Humaira tergelak kecil. Dia memanggil ibunya. Mak cik Limah terkejut dengan kehadiran Alice. Dia terus memeluk Alice.

“Eh, Ira, ajaklah Alice tu naik, kasian dia, datang dari jauh tu.”

“Jom Alice!”

Pagi raya itu menjadi satu saat yang amat tidak disangka-sangka oleh Humaira. Alice, teman sepersekolahannya dahulu. Sudah 4 tahun tidak berjumpa. 5 tahun mereka sekelas. Duduk sebelah menyebelah. Tamat sahaja SPM, mereka terpisah. Alice mengikut ayahnya untuk tinggal di England. Tambahan pula dia melanjutkan pelajaran di sana.

“Eh. Berapa lamu Alice cuti di Malaysia ini?” soal Humaira.

“Kenapa, Ira tak sudike saya duduk di rumah kamu ni lama-lama.”

“Eh, takdelah. Alice nak duduk setahun pun boleh.”

Alice tergelak. “Kalau saya duduk setahun, siapa mahu jaga papa saya.”

Alice menyambung lagi, “Mungkin dalam 3-4 hari Alice di sini. Papa pun ada di KL, dia ada urusan kerja sedikit.”

“Ooo,” jawab Humaira pendek.

Mereka berdua terus berbual dan berbual. Sambil membelek album-album lama mereka, melihat kenangan-kenangan mereka di sekolah dahulu.

“Ira, Alice tanya satu soalan boleh?” Alice bersuara perlahan.

“Boleh, kenapa pula tak boleh?” Humaira menjawab.

“Kenapa Ira pakai kain tutup muka kamu waktu balik dari masjid tadi.”

Humaira tersenyum, dia terdiam seketika, mungkin sedang mencari jawapan. “Kenapa, Alice tak sukakah saya pakai begitu?”

“Eh, takdelah, Alice nak tahu sahaja.”

“Entah, Ira selesa, Ira tak suka orang tengok wajah Ira, lebih-lebih lagi lelaki.”

“Kenapa?” soal Alice.

Humaira terdiam. Dia menyambung bicara, “Ira mahu orang menyukai Ira, kerana diri Ira, bukan kerana wajah Ira.”

“Ooo,” Alice seakan terpegun.

“Bukhari tau pasal ni?” Alice menyoal lagi.

“Dia tiada kaitan lagi dengan hidup Ira. Sudah jangan sebut nama dia lagi,” Ira menjawab dengan nada yang sebak. Seolah-olah ada sesuatu yang menghimpit perasaan apabila nama Bukhari disebut.

“Sorry, Ira. Alice tak ada niat nak sakitkan hati Ira.”

“Never mind.”

Mereka berdua terdiam. Nama Bukhari tadi seakan menganggu keseronokan yang baru sahaja mereka kecapi.

“Congrats Ira,” tiba-tiba sahaja Alice memecahkan suasana yang sunyi.

“Aik, kenapa pula Alice tiba-tiba ucap tahniah ni.”

“Ya, tahniah kerana Ira telah menyembunyikan wajah jelita Ira dari pandangan lelaki.”

“Apa maksud Alice. Kenapa perlu tahniah?”

“Ira, Alice bangga dengan Ira. Ira dah tak macam dahulu. Dulu Ira sibuk nak wajah cantik, facial sana-sini, risau takut-takut lelaki tak terpikat dengan Ira. Alice suka Ira yang sekarang.”

“Kenapa?” soal Ira lagi.

“Iyelah. Ira dah tak macam perempuan lain. Tak perlu sibuk-sibuk nak make-up supaya boyfriend suka. Alice suka Ira macam sekarang.”

“Ooo macam tu. Ira ingat Alice tak suka Ira pakai macam ni.”

“Apa pulak tak suka, lawa, macam ninja perempuan,” Alice berseloroh.

“Ooo, Alice ejek Ira ye, takpe, takpe,” Ira seakan merajuk.

“Eleh, lawa sangatlah muka merajuk tu,” Alice berkata sambil menggeletek pinggang Humaira.

Humaira ketawa kegelian. “Eh, jomlah makan. Ira dah laparlah.”

“Jom,” jawab Alice.

*****

Humaira baru sahaja usai menunaikan solat Zohor. Alice sedang duduk sambil memerhatikan Humaira berzikir selepas solat. Alice sedang membelek-belek niqab yang Humaira jahit sendiri itu.

“Heh, kenapa Alice dok belek, nak pakai ke?”

“Isy, mengarutlah Ira ni.”

“Betulke Alice suka Ira tutup muka ni?” soal Humaira.

“Mestilah suka. Bagi Alice Ira lah perempuan yang bebas, tak payah fikir macam mana nak puaskan mata lelaki yang dok sibuk nak tengok perempuan cantik.”

“Heh, so, Alice tak sukalah ye lelaki tengok pipi Alice yang comel ni ye?” soal Humaira sambil mencubit pipi Alice.

“Isy, sakitle Ira cubit. Mestilah saya tak suka. Lelaki ni tengok perempuan muka cantik sikit, mesti jadi macam singa tak makan sebulan.”

“Hehe, lawaklah Alice ni. Habis tu, macam Ira ni, takde lelaki sukalah sebab Ira tutup muka,” Humaira menambah pula.

Alice terdiam. “Betul jugakkan, takdelah lelaki yang suka Ira nanti,” rungut Alice pula.

Humaira ketawa sahaja melihat telatah Alice. Tiba-tiba Alice bersuara:

“Alah kalau lelaki jahat suka dok tenung muka perempuan cantik, mestilah yang suka perempuan macam Ira ni lelaki baik-baikkan. Betul tak Ira?” soal Alice.

“Heh betul sangatlah tu.”

Tiba-tiba telefon Nokia Humaira berbunyi.

“Siapa tu Ira?” soal Alice.

Humaira menatap nama yang terpapar di skrin telefonnya. “Huh, tak sudah-sudah mamat ni,” rungut Humaira di dalam hati.

“Bukhari,” Humaira menjawab soalan Alice tadi.

Thursday, March 12, 2009

Jagalah MuslimahMu Wahai Lelaki

Petang tu habis usrah, saya dan sahabat yang lain berhasrat untuk makan di kafe kuliyah sahaja. salah sorg dari kami berpuasa. lagipun untuk balik kolej, dah xsempat. maghrib kejap lagi dah masuk. ditepi meja kami ada pasangan yang sedang berbual. saya dan yg lain sibuk untuk pesan makanan. pasangan tu macam biasa, jadi kami pun xkisah sangat. setakat pemandangan cmtu, bg saya ok lagi.

sekejap kami duduk, makanan sudah siap. kami masih menunggu azan. sambil tu berborak tentang forum yang baru sahaja diadakan diUia. saya ni memang jenis yang suka memerhati dan cuba untuk memahami keadaan sekeliling. mungkin sahaja kerana saya mengambil bidang psikologi. jadi, sikit2 tu cubalah tty ilmu didada nih ditambah pengetahuan yang lain.

dihadapan saya, ada seorang sister. dihadapannya seorang laki. saya kenal laki tu. dia satu kelas minor saya. setakat yang saya tahu, dia budak baik. dia nampak macam xbiasa dengan ada seorang perempuan dihadapannya. sister tu pulak, asyik merenungnya. saya tidak tahu, tiba2 saya resah. resah dengan pandangan itu (walaupun matanya tidak ditujukan buat saya).

aduh...jika tidak masuk usrah ni, tentu saya juga buat begitu. bukan tidak pernah berpasangan begitu. jadi saya faham gelora dihati mereka. cara dan gerak tubuh sahaja saya sudah tahu. saya ingin sahaja kata padanya, "sis, jagalah pandanganmu, jangan biarkan dirimu terus leka dengan keseronokan berdua".

ada mesej masuk dalam inbox. "salam kak. kawan adik. dia dah semakin teruk. tadi dia cerita dia dah terlanjur dengan abg angkat dia. dia kata dia dah malas nak pk tentang hidup ni kak. adik risau. camner nak nasihat dia kak"

astaghfirullah. saya gelabah. adik2 yang saya sayangi. kerana mereka itu saudara seislam. saya delay dulu utk balas mesej nya. nanti saya akan fikirkan. bagaimana. mereka itu jauh. kalau dekat, sudah tentu saya bergegas kesana. saya hanya doa agar kawan adik tu akan mendapat peliharaan ALLAH.

sudah azan...laki tadi dan sister tu masih disitu. kalau makan, saya tidak kisah sgt. aduh! saya ingin katakan padanya. dihati lelaki itu, kelemahannya adalah wanita. ah! namun hati sahaja yg berbicara. saya belum mampu.

adik yang saya cerita tadi, saya sendiri tidak kenal. tapi dia dapat no phone saya dari kawan saya yang lain. kiranya saya ni ramai sangat dah "adik". ada masalah, col atau msg. itulah saya. alhmdulilah. namun bimbang juga. takut ia amanah yg tidak tertanggung. kenapa dia katakan kawannya begitu? sebab kawannya dulu lesbian. kenapa? sebab mak dan ayah buat xtahu. jadi bila ada yg menghulurkan kasih sayang, mudah sahaja dia menerima. sedangkan dia dan partner nya tu xsedar, perasaan mereka yg seperti kekasih tu adalah salah. saya tahu. bila ada sahabat yg bercerita pengalamannya. tiba2 je. ade perasaan tu. ingin peluk, cium. pastu, sudah terasa payah utk lupakan, tinggalkan. wlaupun sudah sedar.

pagi sebelum tu, saya pergi jumpa seorang rakan. dia dari universiti lain. sanggup semata2 untuk berkongsi kesedihannya. dia akan masuk mahkamah. kerana mendakwa dirogol. aduh. luluh hati rasanya. cmner boleh kene? DATE RAPE! ha? saya mcm xpercaya. padahal dia seorang yang bertudung labuh dan terlibat dengan jemaah. saya cakap ni, bukan sbb saya baik. tapi saya nak ceritakan beberapa situasi yang menyebabkan saya terlalu bimbang dengan wanita sekeliling.

ape itu DATE RAPE? baru sem lepas saya belajar dalam subjek abnormal psychology. dirogol kerana sedang dating. laki, dia meminta. kononnya bukti cinta. wanita xmahu. jadi dia usaha untuk menolak. tapi wanita, anda sendiri maklum. berapa kerat sangatlah tenaganya dibandingkan lelaki. laki tu ingat, wanita ni sengaja "make the sexual activity is hard, thus, it more fun". aduh! tensionnye baca cmtu. (waktu saya baca untuk exam sem lepas. alhmdulilah masih boleh jawab). apa statusnya dimata undang2? hm..sahabat saya ni dulu bila kene, asyik menyalahkan diri. yelah. terasa kebodohan mempercayai seorang lelaki yang kita tahu nafsu mereka ibarat "singa yang sedang tidur", kalau dikejutkan, mmg dia baham sahaja siapa pun. saya tidak menghasut untuk membenci lelaki. tapi saya mahu anda faham siapa itu lelaki. tidak kisahlah dia dalam dakwah ke atau mat rock tepi jalan tu ke, sama je. ni yang kes couple nih. risau, risau. ALLAH berfirman:

“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang yang keji dan suatu jalan yang buruk." (Surah al-Israk, ayat 32)

mgkin ada yg cakap. alaaa. dah selalu sangat dengar. meh saya bgth. apa itu mendekati zina? bila kata2 dilemahlembutkan. bila hati dan perasaan asyik teringat si dia. mula2 'syg'. pastu cakap nak kahwin. then, laki tu akan kata. 'syg, andai kau jadi milikku, akan ku kucup dahimu dimalam pernikahan kita'. huh. ayat saya ke ni? hehe. pastu nanti mula lah bicara selajutnya. nak buat itu, buat ini. pastu cakap rindu nak jumpa. gelora dihati tu, sudah tidak dapat menahan inginkan pertemuan. jumpa sekali ok, dua kali ok, 3kali try2 jugak nak pegang tangan. pastu, siapa leh tahan woi!. hah! kan tu dah mendekati zina. betul x saya cakap? (pertanyaan ini ditujukan buat yang merasa la).

simple la saya cakap. dekati zina bila msg tanpa perlu, col malam2 dan perjumpaan tanpa mahram. nmpak simple. tpi nak buat susah. kalau ada yang kata, saya xfaham, nah! saya bgth, saya pun pernah bercinta. saya tahu. bezanya, saya sedang mujahadah untuk meninggalkan semua itu. saya tanam dalam hati. REDHO ALLAH LEBIH UTAMA. NAK BAGI SYURGA ADALAH ALLAH. BUKAN MAMAT TUH.

tentang sahabat saya tadi. geram juga bila fikir dan tahu kisah dia. menangis saya dengar. betapa begitu? kerana saya sayang dia. apa yang akan dia hadapi selepas ini adalah teramat sukar. bukan setakat emosi yang tidak stabil tapi juga hidup yang penuh derita. anda bayangkanlah. laki tu paksa dia. sampai terhentak kepala kedinding. pastu siap tampar muka lagi. sakit tuh! aduh..xterdaya untuk ku teruskan penulisan ini sahabatku.

sahabat saya ni, murung. kelas xpergi. assignment xbuat. kawan2 lain dah marah2 kata dia ikut perasaan. walhal, diorg xtahu pun dia kenapa. dia jumpa kaunselor. cek2, dia menghidap DYSTHEMIA. penyakit psikologi. simptomnya, murung, sakit kepala, rasa nak bunuh diri, mata pedih, xleh tidur atau tidur banyak dan ada lah lagi. mana tidaknya. asyik depress dan murung. hormon pn dah lain. boleh bawak penyakit lain tuh. (kajian pakar psikologi). ada sape2 yg stress, jangan la sesekali biarkan diri anda depress. nanti jadi cmni plak.

dia sudah mendapat therapy. tpi siapa la boleh lupakan tu semua. dia kdg2 menangis. gembira. hidup sudah xterasa berharga lagi. rasa xnak hidup. pandang laki je takut. fikir tentang laki je anggp diorg tu sama je. parah! parah sahabat saya ni. ada pulak yang lamar dia. dah menangis2 terasa diri xlayak. hm..sahabatku, apa yg akan kukatakan padamu untuk menyatakan bahawa dirimu itu sentiasa suci dimata ilahi...semoga dirimu tabah.

sahabat sy bukan couple pn. cume temankan untuk survey tempat nak buat program. percaya sgt kat si mamat nih. padahal, dia tu dah mmg plan buat benda xbaik!. entahlah. saya belum cerita ye siapa laki yg tega memperkosa sahabat sy tuh? hm..pak alim kt U. baik giler. penceramah lagi. aduh! apalah sudah jadi dengan dunia ini. sudah tidak mampu rasanya untuk fikirkan. kita mngharap org seperti inilah yang akan bimbing ummah. tapi?...hm..jawab la sendiri ye. setakat yang saya tahu, laki tu ada masalah sexual. wallahualam.

kenapa saya cerita semua ni? kenapa? sebab saya mahu katakan. dunia ni sudah menjadi menakutkan. yakinlah. bahwa dunia hanya sementara. pilihlah untuk melamar redho ilahi. pilihlah cintaNya. biar cinta itu yg membunuhmu. bukan cinta yang tidak halal. wahai lelaki! tolong lah jaga muslimahmu. kasihanilah mereka yg lemah. bimbinglah mereka. ajarkan mereka cinta kepada Allah. semoga cinta kita hanya untukNya.

buat diriku, semoga Allah menerimamu sebagai hambaNya yang sudah mahu kembali padaNya. terimalah diriku. pimpinlah hati ku agar tetap kuat untuk melamar redhoMu. tiada cinta seindah cintaMu. berilah daku cahaya itu. cahaya cinta padaMu. agar xkan pernah kumenagih kasih yang lain. ampunkan dosa2 ku yang lalu..amin..selamatkanlah muslimah dari kejahatan mereka yg berniat jahat. amin..

buat diriku, muhasabah lah selalu. agar cintamu hanya pada Ilahi serta suami yang halal bagimu. Tuhan, jangan biarkanku jatuh cinta tanpa bimbingan dariMu. amin. ya RABB..

Monday, March 9, 2009

Perutusan Maulidur Rasul 1430 H



Segala puji bagi Allah taala tuhan semester alam yang menciptakan segala makhluk di muka bumi yang fana ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w yang digelar kekasih Allah taala, dengan perjuangan dan pengorbanan bagindalah umat Islam pada hari ini dapat menikmati keindahan dan kesucian agama Allah taala iaitu Islam.

Lafaz syukur disusun memuji keesaan Allah kerana dengan ruangan yang dikurniakanNya membenarkan pena ini berirama pada hamparan putih seindah cahaya keimanan menerangi ruangan kegelapan. Seperti sedia maklum 12 Rabiul Awal merupakan hari yang tidak akan dilupakan oleh umat Islam seluruhnya, hari lahirnya seorang insan yang berjaya meninggikan agama Allah ke pelusuk dunia bersama para sahabat yang telah terpilih.

Tatkala 12 Rabiul Awal tahun Gajah, lahirnya junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w yang menjadi hidayah bagi umat manusia semenjak lahirnya baginda hinggalah wafatnya baginda. Sehinggalah pada hari ini, baginda masih menjadi role model kepada umatnya sama ada dari segi kepimpinan, akhlak, ibadah dan lain-lain perkara kerana baginda terkenal dengan akhlak sikap mahmudah yang tidak mampu dimiliki oleh orang lain termasuk para sahabat baginda sendiri. Sebagaimana firman Allah taala di dalam al-Quran yang bermaksud :-

“ Dialah yang telah mengutuskan Rasul-Nya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar (agama Islam) untuk dimenangkan dan ditinggikan atas segala yang lain walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.”

Umat Islam di seluruh pelusuk dunia menyambut dan meraikan hari yang penuh bersejarah ini menandakan kasih dan sayangnya umat pada kekasih Allah ini Nabi Muhammad s.a.w, namun dikesempatan yang ada ini inginlah saya mengajak para pembaca sekalian merenung sejenak akan pengorbanan yang telah dicurahkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w tidak mengira sama ada pengorbanan dari segi harta-benda dan nyawa demi melihat umatnya berjaya di dunia dan akhirat.

Meraikan hari lahir baginda Nabi Muhammad s.a.w menjadi adat bagi umat Islam pada hari ini. Namun ianya sekadar merai dan menyambut tanpa mengambil segala teladan yang dicontohi oleh baginda untuk diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Begitulah setiap tahun berlaku ke atas umat pada hari ini seolah-olah tidak menghiraukan dan membiarkan apa yang diketahuinya. Inilah golongan yang disebut “ ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah”. Golongan yang hanya tahu berkata-kata demi kepentingan diri sendiri tanpa menghiraukan balasan yang telah disediakan oleh Allah kepadanya.

Oleh itu marilah sama-sama kita menginsafi segala amal perbuatan kita ketika mana bernafas dan berpijak di bumi yang fana ini sebelum Izrail diarah untuk menjemput kita ke alam yang kedua iaitu alam barzakh. Jauhi segala larangan-Nya dan beramal dengan ketaatan yang diperintahkan-Nya supaya kita tergolong dikalangan mereka yang dijanjikan Allah taala akan syurga-Nya insyaAllah.

Akhirnya, buat seluruh warga PERMAYA online terima kasih atas segala komitmen dan sokongan yang diberikan. Marilah sama-sama kita mengambil iktibar dari kisah teladan yang telah ditunjukkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w. Semoga ianya memberi semangat dan pedoman untuk kita jadikan sebagai bekalan ketika berjalan di muka bumi Allah taala ini menuju alam yang kekal buat selama-lamanya.

Salam Maulidur Rasul buat seluruh warga PERMAYA online.

Sekian,

Wan Mohd Arifuddin Bin Wan Omar
Setiausaha Agung PERMAYA
Sesi 2008/2009

Sunday, March 1, 2009

Bolehkah kita menggunakan pinggan mangkuk 'fine bone china'?

BAHAGIAN PERTAMA:

Fine bone china ada mengandungi 'bone ash'
(abu tulang) sebagai salah satu material dalam pembuatannya. tulang-tulang ini (selalunya tulang binatang) di bakar pada 1000 darjah celcius, dan pada tahap suhu setinggi tinggi, rupa dan physical properties sesuatu bahan telah bertukar sifat semulajadinya kepada property baru)

Katalah tulang yang digunakan ialah tulang babi, atau lembu, apakah hukumnya?
Bagaimana dengan memakai kasut atau tali pinggang kulit babi?

PENGENALAN

"Bone China"
ialah sejenis pinggan mangkuk porcelain yang dikategorikan mahal dan klasik. Porcelain ialah barangan seramik yang mana penciptaannya telah
dipelopori oleh Negara China sejak daripada kurun ke 7 lagi. Ini menyebabkan barangan porcelain ini dipanggil dengan gelaran "china". Malah "fine china" ditujukan kepada barangan seramik yang menggunakan tanah liat khas yang dipanggil "china clay" walaupun tanah liat ini dikorek di Amerika Syarikat.

Bone china dicipta oleh seorang Inggeris bernama Josiah Spode pada kurun ke 18. Perbezaan bone china dengan fine china yang lain ialah ramuan abu tulang haiwan ke dalam ramuan penciptaan bone china. Komposisi ramuan tersebut ialah 50% abu tulang, 25% china clay dan 25% china stone. Pada asalnya, abu tulang yang digunakan oleh Josiah berasal daripada seladang (ox). Abu tulang ini yang menjadikan warna china bone putih dan mempunyai tahap kekerasan yang tinggi.

Setelah banyak pembacaan di dalam internet, saya dapati abu tulang seladang adalah hanya salah satu daripada tulang-tulang binatang yang digunakan. Terdapat banyak lagi jenis tulang binatang seperti unta, kuda, lembu, dan juga.....babi. Tetapi bagaimana untuk membezakan tulang babi dengan binatang-binatang yang lain?

The bone ash used to make particular china may not have been made from hog bones. Most large china companies specify that the bone ash not contain hog bones. However, from my experience in the industry, most bone ash suppliers can not always guarantee that some hog bones might creep into their process.

Bagaimana ingin diketahui samada ia adalah barang porcelain jenis bone china? Bone china bewarna putih seputihnya. Oleh kerana ia diperbuat daripada abu tulang, maka ia adalah separa lut cahaya. Anda boleh lihat bayang tangan anda disebalik pinggan bone china jika diletakkan berhampiran cahaya. Untuk lebih lanjut boleh ke sini BONE CHINA.







Persoalanya:

-Boleh ke dia digunakan nie?

-Memang benar-benar adanya campuran tulang khinzir ker?

-Betul ke tulang pun boleh digunakan? Bukan ke kulit jer? Walaupun bukan dari haiwan yang tidak di sembelih dengan syarak, macam tu ker?

Apa pandagan para ulama’ berikutan masalah ini sama ada dikalangan mutaqoddimin mahupun muta a’hirin?

Sama-sama kita melihat kupasan mereka dengan bersandarkan dalil-dalil masing-masing:


SALAFI
Al-Sayyid Sabiq dalam Fiqh Sunnah menceritakan budaya kaum salaf, mereka memanfa'atkan bulu khinzir. Namun dalam madzhab Syafi'ie, kalimah lahmun (daging) khinzir itu menurut kaedah bahasa arab, merangkumi semua sekali khinzir tersebut. Maka mereka mengharamkan penggunaan bulu babi .
Sebagaimana yang penulis nyatakan di permulaan risalah ini , kemungkinan apa yang dijelaskan di atas berkenaan hukum khinzir adalah sesuatu yang baru lagi ganjil kepada sebahagian pembaca. Akan tetapi bezakan bahawa apa yang penulis jelaskan adalah sesuatu yang berhujjahkan di atas dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Maka nilailah penjelasan di atas berdasarkan dalil-dalilnya, bukan kebiasaan yang selama ini dipegang.

Ringkasnya khinzir adalah binatang yang baik dan bermanfaat bagi manusia. Kita hanya dilarang daripada memanfaatkannya sebagai sumber pemakanan. Jika tersentuh khinzir, memadai dengan basuhan air biasa. Lebih penting, hendaklah disedari bahawa khinzir dan anjing adalah dua makhluk Allah. Dengan kesedaran ini, janganlah kita mengkategorikannya sebagai makhluk yang najis, jijik, hina dan pelbagai lagi sangkaan yang buruk.

Lagi pendapat beliau:



QARDAWI
Yang dimaksud haramnya bangkai, hanyalah soal memakannya. Adapun memanfaatkan kulitnya, tanduknya, tulangnya atau rambutnya tidaklah terlarang. Bahkan satu hal yang terpuji, karena barang-barang tersebut masih mungkin digunakan. Oleh karena itu tidak boleh disia-siakan.
Kulit yang disebut dalam hadis-hadis ini adalah umum, meliputi kulit anjing dan kulit babi. Yang berpendapat demikian ialah madzhab Dhohiri, Abu Yusuf dan diperkuat oleh Imam Syaukani.
Dr Maza dan Dr Yusuf Al-Qardhawi berkata, apabila kandungan kimia bagi benda tersebut telah bertukar @ tidak sama dengan kandungan kimia bagi babi, ianya boleh digunakan dan tidak perlu disamak.
Tetapi dari penelitian saya, melalui rakaman Video Dr. MAZA .....yang nyata dan jelas..dia cuma katakan tulang yang tidak disembelih (bermakna kalau disembelih boleh dimakan) maka tiadalah masalah...akan tetapi jikanya dari khinzir.... dia sendiri tidak memberikan pendapat beliau..cuma beliau berkata..."saya kata kat tuan-tuan tak payah lah...." dia tak kata BOLEH sebagaimana mula-mula tadi... berbeza dengan Yusuf Qardawi yang menurut beliau membolehkan samada yg tidak disembelih mahupun dari khinzir.

HANAFI
Hukumnya BOLEH.
Tanpa mengira apakah jenis tulang yg digunakan (babi atau lembu). Ada dua kaedah penting yg mendokongnya dan banyak dihalusi dalam madzhab Hanafi, madzhab ahli Ra’yie yang sentiasa terdedah dengan perkembangan baru dalam hukum-hakam.

Kaedah pertama:
Ialah al-Istihalah atau kaedah perubahan zat, maksudnya tulang bangkai yang asalnya najis, tapi bila zatnya telah berubah menjadi romaad (abu) dan dibakar lagi bersama tanah liat (clay) dalam industri pinggan mangkuk, maka ia akhirnya berubah menjadi pinggan dan sifat asal tulang itu sudah lenyap sama sekali (lihat Ibn Abidin al-Hanafi, Radd al-Mukhtar, edisi Bulaq, 1:217)

Kaedah kedua: Ialah al-Istihlak atau kaedah hancurnya zat. Maksudnya zat sesuatu yg najis atau haram kemudian bercampur dengan zat lain yang suci yang banyak kuantitinya, lalu ia larut dan keluar suatu zat yg baru yang suci dari segi bau, rasa dan warnanya. Dalam kes fine boneware china, tulang yang sedikit bercampur dgn bahan suci yg banyak, kemudian terhasil pinggan-mangkuk yg suci dari segi bau, rasa dan warnanya, maka ia dianggap suci. Ini ditegaskan keharusannya oleh Syaikhul Islam Ibn Taymiyah al-Harani (MF, cetakan Riyadh, 21:508)

Namun, walaupun finebone china itu harus, tapi jika harganya mahal dan termasuk pinggan mangkuk yang eksklusif dan membawa pemiliknya riak atau lambang kemewahan seseorang maka ia jatuh hukum berlebihan dalam memiliki perhiasan. Apatah lagi jika ia hanya dipamirkan sahaja dalam display cabinet di ruang tamu. Jika itu saja kegunaannya, maka lebih baik dijauhi atas dasar kesederhanaan dalam Islam.

M.U.I.S (SINGAPORE)
Q8. Is it permissible to use bone china?
Bone china is a new type of china in which its main exponent is made from animal bone. The bone is first heated up to 1000 degrees celsius until it changes form and is then hardened by mixing it with other materials such as clay.
From this we can observe that the bone's main traits have changed and it has also been mixed with other materials or chemicals in order to create bone china, its usage is therefore permissible as it is no longer considered najis.

Ini adalah jawapan @ Fatwa mengikut pandagan Majlis Ugama Islam S’pore .

JAKIM yang bersandarkan As – SYAFI’E

JAKIM berpendapat TIDAK BOLEH, melalui sandaran-sandaran yang di cari gali dalam internet juga, melalui artikel-artikel dibawah:

Antaranya.. Jawapan JAKIM pada tahun 2005:



Tapi kenapa lain pulak jawapan JAKIM tahun 2007? Suasana dah bertukar ker? Sehingga berhajatkan perubahan dari hukum yang pertama kepada hukum yang kedua?

Cuba kita tengok jawapan JAKIM 2007:

Soalan 01 :
Saya mempunyai satu set pinggan yang mempunyai komposisi yang menggunakan tulang (calcined bone ash) lembu/kerbau yang tidak disembelih. Adakah ia boleh digunakan atau tidak? Rujukan informasi:
http://www.thepotteries.org/types/bonechina.htm
http://www.spode.co.uk/History/history_finebone4.html

Jawapan :

Barangan yang diperbuat daripada kulit atau tulang binatang yang halal dimakan tetapi tidak disembelih atau disamak mengikut syariah Islam adalah najis.

Begitu juga barangan yang diperbuat daripada tulang ataupun kulit binatang, bulu dan apa sahaja daripada binatang yang yang haram dimakan harus digunakan selepas disamak. Alat-alat untuk menyamak kulit binatang ialah tawas, tahi burung merpati, kapur barus atau sesuatu bahan-bahan tajam yang boleh menghilangkan bau dan juga menanggalkan daging-daging yang melekat pada kulit binatang tersebut.

Walau bagaimanapun kulit, tulang, bulu dan sebagainya dari binatang yang tergolong dalam najis mughallazah ia adalah najis, tidak boleh disamak dan haram digunakan..

Status:
Selesai - Paparan Web
Nombor Rujukan: PANEL SJAI 301007
Tarikh Selesai: 30/10/2007 11:14 AM

Soalan 02 :
Apakah hukumnya menggunakan pinggan mangkuk yang dibuat dari abu tulang haiwan.
Contohnya dalam : http://home.howstuffworks.com/lenox.htm/printable.

Jawapan :
Hukum menggunakan abu tulang haiwan yang tidak halal dimakan seperti tulang babi dan seumpamanya dan tulang binatang halal yang tidak disembelih mengikut hukum syarak untuk membuat pinggan mangkuk adalah haram digunakan oleh umat Islam.

Status :
Selesai - Paparan Web
Nombor Rujukan : PANEL SJAI 280807
Tarikh Selesai : 28/08/2007 03:04 PM

Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.

Tidak pulak dinyatakan sandarannya dari mana..

Lagi dari Jabatan Ugama Islam Selangor...



Soalan :
Assalamualaikum,
Saya baru membeli set pinggan mangkuk 'fine bone china'. Tetapi baru saya ketahui dari khidmat pelanggannya bahawa serbuk tulang atau "bone ashes" digunakan untuk membuatkan pinggan nampak translucent.
Jikalau tulang tersebut dari babi, bolehkah saya menggunakannya? Jikalau dari binatang lain seperti lembu, kambing yang tidak disembelih, bagaimana pula?. Harap dapat penjelasan yang sewajarnya. Terima kasih.

Jawapan :
Waalaikumussalam,
Menggunakan serbuk tulang babi untuk membuat pinggan adalah najis Mughallazah. Haram digunakan pinggan tersebut. Begitu juga tulang binatang lembu, kambing atau binatang halal yang tidak disembelih. Hukumnya najis sama seperti bangkai, kecuali bulu binatang halal yang diambil masa binatang itu masih hidup adalah suci dan boleh dimanfaatkan seperti membuat pakaian.

Kata Imam Nawawi dalam Al Minhaj
:
Dan bahagian yang terpisah daripada binatang yang masih hidup hukumnya adalah sama seperti bangkai kecuali bulu binatang halal dimakan. Maka hukumnya bersih.
Ijtihad Imam Syafi’e yang mengqiyaskan kenajisan babi dengan kenajisan anjing dengan kaedah "qiyas awla" nya (al-Syafi’e, Kitab al-Umm, Beirut : Dar Marifah, 1393H, jil. 1, m.s. 9). Logiknya menurut beliau, jika anjing yang tidak disebut pengharamannya secara jelas di dalam al-Quran wajib disucikan kenajisannya dengan cara samak (tujuh kali basuhan dengan basuhan pertamanya menggunakan tanah berdasarkan hadith riwayat Abu Hurairah yang direkodkan sahih oleh Muslim di dalam kitabnya al-Jami' al-Sahih atau sahih Muslim, Beirut : Dar Ihya al-Turath al-Arabi, jil. 1 m.s. 161), maka babi yang telah diharamkan secara jelas di dalam al-Quran lebih utama untuk disucikan kenajisannya dengan cara tersebut.



Segala najis tidak dapat disucikan kecuali arak dan kulit bangkai binatang.

Arak apabila sudah menjadi cuka dengan sendirinya ia menjadi suci. Begitu juga dengan kulit bangkai dapat disucikan dengan cara disamak.

Mengenai isu pengunaannya (produk dari babi) pula, Jumhur Ulama’ melarang pengunaannya samada sebagai perhiasan, beg, kasut, pakaian dan sebagainya kerana ianya adalah najis, cuma bagi sebilangan ulama Malikiyyah, Abu Daud al-Zahiri dan juga al-Syaukani, mereka melihat tidak ada halangan untuk menggunakannya jika ianya telah melalui proses dibagh’ (samak).

KENAPA JADI MACAM NIE?
SIAPA YANG TAK KENA NIE, JAKIM BERMASALAH KE @ SIAPA YANG BERMASALAH?

Tetapi macam-macam masalah yang kita lihat berlaku hari nie, tetapi apa pandangan JAKIM, ada kontrovesi ker?

Isu Sosej:

Syarikat X tersebut telah mengeluarkan sosej bersalutkan usus babi dengan cop halal JAKIM. Maknanya, JAKIM telah memberikan pengiktirafan HALAL pada usus babi yang menyaluti sosej tersebut.

Apakah tindakan kaum Muslimin di Malaysia terhadap isu tersebut. Bukan sekadar tiada tindakan undang-undang dari pihak rakyat Malaysia beragama Islam yang ditipu bulat-bulat dan dibodohkan sebodoh-bodohnya oleh pihak-pihak Kapitalis yang tidak bertanggung jawab.

Gantirugi kepada para pelanggan umat Islam yang pernah makan?
Tindakan ke atas tuan punya restoran kerana mempermainkan umat Islam?
JAKIM pula bagaimana? Ada sesiapa yang meletakkan jawatan kerana kecuaian mereka dan kerana pengkhianatan mereka ke atas umat Islam? Patutlah Islam di Malaysia hari ini masih belum lagi hadhari lagi!

Sebelum kita buat sebarang andaian mahupun keputusan elok kita tinjau kupasan yang ini terlebih dahulu. Mudah-mudahan boleh di jadikan pedoman bersama.

Tingkatan halal dan haram :
Ketahuilah, bahawasanya yang haram itu semuanya jelek, tetapi setengahnya lebih jelek dari setengah yang lain. Begitu juga keadaannya dengan yang halal semuanya baik, tetapi setengahnya lebih baik dari yang setengah, bahkan lebih suci dari setengah pula. Sebab itulah maka darjat kewara’an orang yang menjauhkan diri dari yang haram itu bertingkat-tingkat pula keadaannya. Ada empat tingkatan, iaitu:


(1)Wara’ dengan menjauhkan diri dari segala perkara haram yang difatwakan oleh para fuqaha.

(2)Wara’
dengan menghidarkan diri dari perkara yang syubhat kerana takut kemungkinannya berasal dari yang haram.

(3)Wara’ terhadap perkara yang tiada samar lagi tentang penghalalannya, tetapi dikhuatiri akan menarik kepada yang haram; iaitu seperti meninggalkan perkara yang harus dilakukan.

(4)Wara’ melakukan sesuatu yang sememangnya tidak ada apa-apa yang menghalangnya atau tidak berdosa, akan tetapi dilakukannya atau diperolehinya bukan kerana Allah dan tidak pula atas niat bertaqwa kepada Allah, atau menguatkan diri untuk beribadat kepadaNya.

wara' yang dimaksudkan ialah menjauhkan semua perkara yang ternyata haram (termasuk juga perkara halal yang mempunyai unsur haram yang terselindung).

Tahap Pertama: Melibatkan fiqh al-zahir atau fiqh al-dalil. Iaitu semua orang boleh buat kalau dia ikut bulat-bulat cakap seorang mufti atau faqih bahawa sesuatu itu disepakati haram. Contohnya daging khinzir semua ulamak kata haram. Ini adalah tahap haram yang paling nyata. Kalau kita ikut kita berada di tahap pertama. Dalil pengharamanya amatlah jelas. Yang ini ramai pengikutnya. Yang tak ikut pun ramai jugak.

Tahap dua: Melibatkan fiqh al-ikhtilaf. Menjauhkan diri dari perkara yang tidak jelas sama ada haram atau halal. Perkara ini dinamakan syubhah. Contohnya ada mufti kata dividen ASB haram, ada pula yang kata ia halal. Kalau kita ikut cakap mufti yang kata haram, kita berada di tahap kedua. Ini dinamakan ihtiyat dalam hukum fiqh. Yang ini kurang ramai yang berjaga-jaga dalam menjaganya. Ramai yang kurang mengetahui adab-adab dalam ikhtilaf. Bila ada ikhtilaf biasanya kita ambil pendapat yang senang dan yang disukai oleh hati. Untuk orang awam tidak mengapa, pilih je yang mana suka. Tetapi jika sudah sampai kepada peringkat kefaqihan, ianya perlu lebih berihtiyat, perlu mengambil pandangan yang lebih syadid dan dapat keluar dari ikhtilaf.

Tahap tiga: Melibatkan fiqh al-maqasid. Menjauhkan dari perkara halal sebabnya perkara halal itu boleh membawa kepada perkara haram atau maksiat. Ini dipanggil saddu az-ziro'ah. Contohnya menjual nasi lemak asalnya ternyata suatu yang halal, tapi kalau dijual kepada orang dewasa pada bulan ramadhan, ia membawa kepada haram (walaupun orang tu kata ini untuk sarapan pagi anaknya) siapa yang menjauhi perkara ini maka ia di tahap ketiga. (kalau nak jual juga suruh anaknya sendiri yang beli). Penentuan hukum sebenar dilihat pada tujuan yang terakhir. Setakat urusan yang zahir tidak memadai, perlu mengkaji serta menyelami apakah tujuan yang terselindung sepertimana contoh nasik lemak tadi. Yang ini tak ramai yang melaksanakannya, mungkin tidak menyangka yang ia sebenarnya wujud. Bagi yang ingin memahami brkaitan ini, perlu mendalami semua selok belok ilmu usul fiqh.

Tahap empat: Melibatkan fiqh al-taqwa, menjauhkan daripada perkara halal, kerana perkara itu tidak dapat sedikit pun meningkatkan ketaqwaan kepada Allah. Ini adalah hukum fiqh yang paling tinggi mengatasi fiqh ihtiyat dan saddu az-ziro’ah. Contohnya pakai kereta mercedes diharuskan, tapi kalau ia tidak dapat meningkatkan ketaqwaan kepada Allah (bahkan hanya menimbulkan riak), maka lebih baik ditinggalkan.
Ini adalah penghulu segala maqasid. Ia selari dengan tujuan penciptaan manusia untuk beribadat dan bertaqwa kepada Allah. Kalau bab ni banyak sangat benda halal jadi haram. Untuk yang ini lebih ramai yang tak buat. Hanya yang mendapat hidayah sahaja yang mampu melakukan semua ini. Untuk memahami ini kena perlu mendalami ilmu fiqh yang digandingkan dengan ilmu tasauf.

Sekiranya kita mampu untuk berada di tahap yang pertama pun dah kira Alhamdulillah. Jangan tak termasuk dalam rangking langsung sudah yer.

Semoga Allah merahmati Imam al-Ghazali.
Wallahu a'lam.


KESIMPULANNYA:


“Sesungguhnya perkara yang halal itu sudah jelas, demikian pula yang haram sudah jelas. Dan diantara keduanya ada perkara syubhat. Maka barang siapa yang menjauhi syubhat, maka berarti ia telah berlepas diri untuk menjaga Ugama dan akhlaknya. Dan barang siapa yang melakukan syubhat, ia akan jatuh ke dalam keharaman . Ingatlah sesungguhnya setiap raja itu mempunyai larangan. Ingatlah, larangan Allah itu adalah perkara-perkara yang haram.”

Berkata Imam Syafi'e :

"If you find anything that I teach differs from what Allah has guided us, and from Prophet Muhammad s.a.w. teachings, then just abandon it"

Imam Syafi’e suruh kita tinggalkan apa-apa ajaran dia, sekiranya ada yang menyalahi Allah dan ajaran Rasulullah s.a.w.

Adab-adabNya:

Bila ke rumah orang, jangan lah sesekali-kali kita sebok nak terbalikkan pinggan atau lapik cawan atas sebab nak tengok brand. Kena jaga adab sebagai tetamu. Tak mahu tuan rumah terasa hati nanti pulak ye.
TAPiiii !!! jika sekiranya kita ketahui yang tuan rumah memang menggunakan BONE CHINA macam mana pulak tu…..??

Walaubagaimanap, sebagai alternative kepada BONE CHINA pada tanggal 28/04/2008 dengan tajuk “Mewah Di Meja Makan” Akhbar UTUSAN MALAYSIA mengesahkan:

"Pinggan mangkuk Aynsley diperbuat daripada 52 peratus serbuk tulang lembu dan tanah liat, bahkan telah mendapat sijil halal yang dikeluarkan oleh agensi seperti Jabatan Kebajikan Islam Malaysia (Jakim) di UK.
"Justeru, masyarakat Islam tidak perlu was-was untuk membeli pinggan mangkuk ini,''

Jadi, tepuk dada tanya IMAN masing-masing..

Sunday, February 22, 2009

10 Muwassafat Tarbiyah

Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah:

1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)

Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."

Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.

2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)


Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Hasan Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.

3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)

Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Hasan Al-Banna:
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."

Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.

4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)

Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.

5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)

Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.

6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)


Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.

7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)


Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.




8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)

Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.

9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)

Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.

10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)

Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.