Petang tu habis usrah, saya dan sahabat yang lain berhasrat untuk makan di kafe kuliyah sahaja. salah sorg dari kami berpuasa. lagipun untuk balik kolej, dah xsempat. maghrib kejap lagi dah masuk. ditepi meja kami ada pasangan yang sedang berbual. saya dan yg lain sibuk untuk pesan makanan. pasangan tu macam biasa, jadi kami pun xkisah sangat. setakat pemandangan cmtu, bg saya ok lagi.
sekejap kami duduk, makanan sudah siap. kami masih menunggu azan. sambil tu berborak tentang forum yang baru sahaja diadakan diUia. saya ni memang jenis yang suka memerhati dan cuba untuk memahami keadaan sekeliling. mungkin sahaja kerana saya mengambil bidang psikologi. jadi, sikit2 tu cubalah tty ilmu didada nih ditambah pengetahuan yang lain.
dihadapan saya, ada seorang sister. dihadapannya seorang laki. saya kenal laki tu. dia satu kelas minor saya. setakat yang saya tahu, dia budak baik. dia nampak macam xbiasa dengan ada seorang perempuan dihadapannya. sister tu pulak, asyik merenungnya. saya tidak tahu, tiba2 saya resah. resah dengan pandangan itu (walaupun matanya tidak ditujukan buat saya).
aduh...jika tidak masuk usrah ni, tentu saya juga buat begitu. bukan tidak pernah berpasangan begitu. jadi saya faham gelora dihati mereka. cara dan gerak tubuh sahaja saya sudah tahu. saya ingin sahaja kata padanya, "sis, jagalah pandanganmu, jangan biarkan dirimu terus leka dengan keseronokan berdua".
ada mesej masuk dalam inbox. "salam kak. kawan adik. dia dah semakin teruk. tadi dia cerita dia dah terlanjur dengan abg angkat dia. dia kata dia dah malas nak pk tentang hidup ni kak. adik risau. camner nak nasihat dia kak"
astaghfirullah. saya gelabah. adik2 yang saya sayangi. kerana mereka itu saudara seislam. saya delay dulu utk balas mesej nya. nanti saya akan fikirkan. bagaimana. mereka itu jauh. kalau dekat, sudah tentu saya bergegas kesana. saya hanya doa agar kawan adik tu akan mendapat peliharaan ALLAH.
sudah azan...laki tadi dan sister tu masih disitu. kalau makan, saya tidak kisah sgt. aduh! saya ingin katakan padanya. dihati lelaki itu, kelemahannya adalah wanita. ah! namun hati sahaja yg berbicara. saya belum mampu.
adik yang saya cerita tadi, saya sendiri tidak kenal. tapi dia dapat no phone saya dari kawan saya yang lain. kiranya saya ni ramai sangat dah "adik". ada masalah, col atau msg. itulah saya. alhmdulilah. namun bimbang juga. takut ia amanah yg tidak tertanggung. kenapa dia katakan kawannya begitu? sebab kawannya dulu lesbian. kenapa? sebab mak dan ayah buat xtahu. jadi bila ada yg menghulurkan kasih sayang, mudah sahaja dia menerima. sedangkan dia dan partner nya tu xsedar, perasaan mereka yg seperti kekasih tu adalah salah. saya tahu. bila ada sahabat yg bercerita pengalamannya. tiba2 je. ade perasaan tu. ingin peluk, cium. pastu, sudah terasa payah utk lupakan, tinggalkan. wlaupun sudah sedar.
pagi sebelum tu, saya pergi jumpa seorang rakan. dia dari universiti lain. sanggup semata2 untuk berkongsi kesedihannya. dia akan masuk mahkamah. kerana mendakwa dirogol. aduh. luluh hati rasanya. cmner boleh kene? DATE RAPE! ha? saya mcm xpercaya. padahal dia seorang yang bertudung labuh dan terlibat dengan jemaah. saya cakap ni, bukan sbb saya baik. tapi saya nak ceritakan beberapa situasi yang menyebabkan saya terlalu bimbang dengan wanita sekeliling.
ape itu DATE RAPE? baru sem lepas saya belajar dalam subjek abnormal psychology. dirogol kerana sedang dating. laki, dia meminta. kononnya bukti cinta. wanita xmahu. jadi dia usaha untuk menolak. tapi wanita, anda sendiri maklum. berapa kerat sangatlah tenaganya dibandingkan lelaki. laki tu ingat, wanita ni sengaja "make the sexual activity is hard, thus, it more fun". aduh! tensionnye baca cmtu. (waktu saya baca untuk exam sem lepas. alhmdulilah masih boleh jawab). apa statusnya dimata undang2? hm..sahabat saya ni dulu bila kene, asyik menyalahkan diri. yelah. terasa kebodohan mempercayai seorang lelaki yang kita tahu nafsu mereka ibarat "singa yang sedang tidur", kalau dikejutkan, mmg dia baham sahaja siapa pun. saya tidak menghasut untuk membenci lelaki. tapi saya mahu anda faham siapa itu lelaki. tidak kisahlah dia dalam dakwah ke atau mat rock tepi jalan tu ke, sama je. ni yang kes couple nih. risau, risau. ALLAH berfirman:
“Dan janganlah kamu mendekati zina. Sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang yang keji dan suatu jalan yang buruk." (Surah al-Israk, ayat 32)
mgkin ada yg cakap. alaaa. dah selalu sangat dengar. meh saya bgth. apa itu mendekati zina? bila kata2 dilemahlembutkan. bila hati dan perasaan asyik teringat si dia. mula2 'syg'. pastu cakap nak kahwin. then, laki tu akan kata. 'syg, andai kau jadi milikku, akan ku kucup dahimu dimalam pernikahan kita'. huh. ayat saya ke ni? hehe. pastu nanti mula lah bicara selajutnya. nak buat itu, buat ini. pastu cakap rindu nak jumpa. gelora dihati tu, sudah tidak dapat menahan inginkan pertemuan. jumpa sekali ok, dua kali ok, 3kali try2 jugak nak pegang tangan. pastu, siapa leh tahan woi!. hah! kan tu dah mendekati zina. betul x saya cakap? (pertanyaan ini ditujukan buat yang merasa la).
simple la saya cakap. dekati zina bila msg tanpa perlu, col malam2 dan perjumpaan tanpa mahram. nmpak simple. tpi nak buat susah. kalau ada yang kata, saya xfaham, nah! saya bgth, saya pun pernah bercinta. saya tahu. bezanya, saya sedang mujahadah untuk meninggalkan semua itu. saya tanam dalam hati. REDHO ALLAH LEBIH UTAMA. NAK BAGI SYURGA ADALAH ALLAH. BUKAN MAMAT TUH.
tentang sahabat saya tadi. geram juga bila fikir dan tahu kisah dia. menangis saya dengar. betapa begitu? kerana saya sayang dia. apa yang akan dia hadapi selepas ini adalah teramat sukar. bukan setakat emosi yang tidak stabil tapi juga hidup yang penuh derita. anda bayangkanlah. laki tu paksa dia. sampai terhentak kepala kedinding. pastu siap tampar muka lagi. sakit tuh! aduh..xterdaya untuk ku teruskan penulisan ini sahabatku.
sahabat saya ni, murung. kelas xpergi. assignment xbuat. kawan2 lain dah marah2 kata dia ikut perasaan. walhal, diorg xtahu pun dia kenapa. dia jumpa kaunselor. cek2, dia menghidap DYSTHEMIA. penyakit psikologi. simptomnya, murung, sakit kepala, rasa nak bunuh diri, mata pedih, xleh tidur atau tidur banyak dan ada lah lagi. mana tidaknya. asyik depress dan murung. hormon pn dah lain. boleh bawak penyakit lain tuh. (kajian pakar psikologi). ada sape2 yg stress, jangan la sesekali biarkan diri anda depress. nanti jadi cmni plak.
dia sudah mendapat therapy. tpi siapa la boleh lupakan tu semua. dia kdg2 menangis. gembira. hidup sudah xterasa berharga lagi. rasa xnak hidup. pandang laki je takut. fikir tentang laki je anggp diorg tu sama je. parah! parah sahabat saya ni. ada pulak yang lamar dia. dah menangis2 terasa diri xlayak. hm..sahabatku, apa yg akan kukatakan padamu untuk menyatakan bahawa dirimu itu sentiasa suci dimata ilahi...semoga dirimu tabah.
sahabat sy bukan couple pn. cume temankan untuk survey tempat nak buat program. percaya sgt kat si mamat nih. padahal, dia tu dah mmg plan buat benda xbaik!. entahlah. saya belum cerita ye siapa laki yg tega memperkosa sahabat sy tuh? hm..pak alim kt U. baik giler. penceramah lagi. aduh! apalah sudah jadi dengan dunia ini. sudah tidak mampu rasanya untuk fikirkan. kita mngharap org seperti inilah yang akan bimbing ummah. tapi?...hm..jawab la sendiri ye. setakat yang saya tahu, laki tu ada masalah sexual. wallahualam.
kenapa saya cerita semua ni? kenapa? sebab saya mahu katakan. dunia ni sudah menjadi menakutkan. yakinlah. bahwa dunia hanya sementara. pilihlah untuk melamar redho ilahi. pilihlah cintaNya. biar cinta itu yg membunuhmu. bukan cinta yang tidak halal. wahai lelaki! tolong lah jaga muslimahmu. kasihanilah mereka yg lemah. bimbinglah mereka. ajarkan mereka cinta kepada Allah. semoga cinta kita hanya untukNya.
buat diriku, semoga Allah menerimamu sebagai hambaNya yang sudah mahu kembali padaNya. terimalah diriku. pimpinlah hati ku agar tetap kuat untuk melamar redhoMu. tiada cinta seindah cintaMu. berilah daku cahaya itu. cahaya cinta padaMu. agar xkan pernah kumenagih kasih yang lain. ampunkan dosa2 ku yang lalu..amin..selamatkanlah muslimah dari kejahatan mereka yg berniat jahat. amin..
buat diriku, muhasabah lah selalu. agar cintamu hanya pada Ilahi serta suami yang halal bagimu. Tuhan, jangan biarkanku jatuh cinta tanpa bimbingan dariMu. amin. ya RABB..
Thursday, March 12, 2009
Monday, March 9, 2009
Perutusan Maulidur Rasul 1430 H

Segala puji bagi Allah taala tuhan semester alam yang menciptakan segala makhluk di muka bumi yang fana ini. Selawat dan salam ke atas junjungan besar nabi Muhammad s.a.w yang digelar kekasih Allah taala, dengan perjuangan dan pengorbanan bagindalah umat Islam pada hari ini dapat menikmati keindahan dan kesucian agama Allah taala iaitu Islam.
Lafaz syukur disusun memuji keesaan Allah kerana dengan ruangan yang dikurniakanNya membenarkan pena ini berirama pada hamparan putih seindah cahaya keimanan menerangi ruangan kegelapan. Seperti sedia maklum 12 Rabiul Awal merupakan hari yang tidak akan dilupakan oleh umat Islam seluruhnya, hari lahirnya seorang insan yang berjaya meninggikan agama Allah ke pelusuk dunia bersama para sahabat yang telah terpilih.
Tatkala 12 Rabiul Awal tahun Gajah, lahirnya junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w yang menjadi hidayah bagi umat manusia semenjak lahirnya baginda hinggalah wafatnya baginda. Sehinggalah pada hari ini, baginda masih menjadi role model kepada umatnya sama ada dari segi kepimpinan, akhlak, ibadah dan lain-lain perkara kerana baginda terkenal dengan akhlak sikap mahmudah yang tidak mampu dimiliki oleh orang lain termasuk para sahabat baginda sendiri. Sebagaimana firman Allah taala di dalam al-Quran yang bermaksud :-
“ Dialah yang telah mengutuskan Rasul-Nya (Muhammad) dengan membawa petunjuk dan agama yang benar (agama Islam) untuk dimenangkan dan ditinggikan atas segala yang lain walaupun orang-orang musyrik tidak menyukainya.”
Umat Islam di seluruh pelusuk dunia menyambut dan meraikan hari yang penuh bersejarah ini menandakan kasih dan sayangnya umat pada kekasih Allah ini Nabi Muhammad s.a.w, namun dikesempatan yang ada ini inginlah saya mengajak para pembaca sekalian merenung sejenak akan pengorbanan yang telah dicurahkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w tidak mengira sama ada pengorbanan dari segi harta-benda dan nyawa demi melihat umatnya berjaya di dunia dan akhirat.
Meraikan hari lahir baginda Nabi Muhammad s.a.w menjadi adat bagi umat Islam pada hari ini. Namun ianya sekadar merai dan menyambut tanpa mengambil segala teladan yang dicontohi oleh baginda untuk diamalkan dalam kehidupan seharian kita. Begitulah setiap tahun berlaku ke atas umat pada hari ini seolah-olah tidak menghiraukan dan membiarkan apa yang diketahuinya. Inilah golongan yang disebut “ ilmu tanpa amal ibarat pohon yang tidak berbuah”. Golongan yang hanya tahu berkata-kata demi kepentingan diri sendiri tanpa menghiraukan balasan yang telah disediakan oleh Allah kepadanya.
Oleh itu marilah sama-sama kita menginsafi segala amal perbuatan kita ketika mana bernafas dan berpijak di bumi yang fana ini sebelum Izrail diarah untuk menjemput kita ke alam yang kedua iaitu alam barzakh. Jauhi segala larangan-Nya dan beramal dengan ketaatan yang diperintahkan-Nya supaya kita tergolong dikalangan mereka yang dijanjikan Allah taala akan syurga-Nya insyaAllah.
Akhirnya, buat seluruh warga PERMAYA online terima kasih atas segala komitmen dan sokongan yang diberikan. Marilah sama-sama kita mengambil iktibar dari kisah teladan yang telah ditunjukkan oleh baginda Nabi Muhammad s.a.w. Semoga ianya memberi semangat dan pedoman untuk kita jadikan sebagai bekalan ketika berjalan di muka bumi Allah taala ini menuju alam yang kekal buat selama-lamanya.
Salam Maulidur Rasul buat seluruh warga PERMAYA online.
Sekian,
Wan Mohd Arifuddin Bin Wan Omar
Setiausaha Agung PERMAYA
Sesi 2008/2009
Sunday, March 1, 2009
Bolehkah kita menggunakan pinggan mangkuk 'fine bone china'?
BAHAGIAN PERTAMA:
Fine bone china ada mengandungi 'bone ash'
(abu tulang) sebagai salah satu material dalam pembuatannya. tulang-tulang ini (selalunya tulang binatang) di bakar pada 1000 darjah celcius, dan pada tahap suhu setinggi tinggi, rupa dan physical properties sesuatu bahan telah bertukar sifat semulajadinya kepada property baru)
Katalah tulang yang digunakan ialah tulang babi, atau lembu, apakah hukumnya?
Bagaimana dengan memakai kasut atau tali pinggang kulit babi?
PENGENALAN
"Bone China" ialah sejenis pinggan mangkuk porcelain yang dikategorikan mahal dan klasik. Porcelain ialah barangan seramik yang mana penciptaannya telah
dipelopori oleh Negara China sejak daripada kurun ke 7 lagi. Ini menyebabkan barangan porcelain ini dipanggil dengan gelaran "china". Malah "fine china" ditujukan kepada barangan seramik yang menggunakan tanah liat khas yang dipanggil "china clay" walaupun tanah liat ini dikorek di Amerika Syarikat.
Bone china dicipta oleh seorang Inggeris bernama Josiah Spode pada kurun ke 18. Perbezaan bone china dengan fine china yang lain ialah ramuan abu tulang haiwan ke dalam ramuan penciptaan bone china. Komposisi ramuan tersebut ialah 50% abu tulang, 25% china clay dan 25% china stone. Pada asalnya, abu tulang yang digunakan oleh Josiah berasal daripada seladang (ox). Abu tulang ini yang menjadikan warna china bone putih dan mempunyai tahap kekerasan yang tinggi.
Setelah banyak pembacaan di dalam internet, saya dapati abu tulang seladang adalah hanya salah satu daripada tulang-tulang binatang yang digunakan. Terdapat banyak lagi jenis tulang binatang seperti unta, kuda, lembu, dan juga.....babi. Tetapi bagaimana untuk membezakan tulang babi dengan binatang-binatang yang lain?
The bone ash used to make particular china may not have been made from hog bones. Most large china companies specify that the bone ash not contain hog bones. However, from my experience in the industry, most bone ash suppliers can not always guarantee that some hog bones might creep into their process.
Bagaimana ingin diketahui samada ia adalah barang porcelain jenis bone china? Bone china bewarna putih seputihnya. Oleh kerana ia diperbuat daripada abu tulang, maka ia adalah separa lut cahaya. Anda boleh lihat bayang tangan anda disebalik pinggan bone china jika diletakkan berhampiran cahaya. Untuk lebih lanjut boleh ke sini BONE CHINA.



Persoalanya:
-Boleh ke dia digunakan nie?
-Memang benar-benar adanya campuran tulang khinzir ker?
-Betul ke tulang pun boleh digunakan? Bukan ke kulit jer? Walaupun bukan dari haiwan yang tidak di sembelih dengan syarak, macam tu ker?
Apa pandagan para ulama’ berikutan masalah ini sama ada dikalangan mutaqoddimin mahupun muta a’hirin?
Sama-sama kita melihat kupasan mereka dengan bersandarkan dalil-dalil masing-masing:
SALAFI
Al-Sayyid Sabiq dalam Fiqh Sunnah menceritakan budaya kaum salaf, mereka memanfa'atkan bulu khinzir. Namun dalam madzhab Syafi'ie, kalimah lahmun (daging) khinzir itu menurut kaedah bahasa arab, merangkumi semua sekali khinzir tersebut. Maka mereka mengharamkan penggunaan bulu babi .
Sebagaimana yang penulis nyatakan di permulaan risalah ini , kemungkinan apa yang dijelaskan di atas berkenaan hukum khinzir adalah sesuatu yang baru lagi ganjil kepada sebahagian pembaca. Akan tetapi bezakan bahawa apa yang penulis jelaskan adalah sesuatu yang berhujjahkan di atas dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Maka nilailah penjelasan di atas berdasarkan dalil-dalilnya, bukan kebiasaan yang selama ini dipegang.
Ringkasnya khinzir adalah binatang yang baik dan bermanfaat bagi manusia. Kita hanya dilarang daripada memanfaatkannya sebagai sumber pemakanan. Jika tersentuh khinzir, memadai dengan basuhan air biasa. Lebih penting, hendaklah disedari bahawa khinzir dan anjing adalah dua makhluk Allah. Dengan kesedaran ini, janganlah kita mengkategorikannya sebagai makhluk yang najis, jijik, hina dan pelbagai lagi sangkaan yang buruk.
Lagi pendapat beliau:

QARDAWI
Yang dimaksud haramnya bangkai, hanyalah soal memakannya. Adapun memanfaatkan kulitnya, tanduknya, tulangnya atau rambutnya tidaklah terlarang. Bahkan satu hal yang terpuji, karena barang-barang tersebut masih mungkin digunakan. Oleh karena itu tidak boleh disia-siakan.
Kulit yang disebut dalam hadis-hadis ini adalah umum, meliputi kulit anjing dan kulit babi. Yang berpendapat demikian ialah madzhab Dhohiri, Abu Yusuf dan diperkuat oleh Imam Syaukani.
Dr Maza dan Dr Yusuf Al-Qardhawi berkata, apabila kandungan kimia bagi benda tersebut telah bertukar @ tidak sama dengan kandungan kimia bagi babi, ianya boleh digunakan dan tidak perlu disamak.
Tetapi dari penelitian saya, melalui rakaman Video Dr. MAZA .....yang nyata dan jelas..dia cuma katakan tulang yang tidak disembelih (bermakna kalau disembelih boleh dimakan) maka tiadalah masalah...akan tetapi jikanya dari khinzir.... dia sendiri tidak memberikan pendapat beliau..cuma beliau berkata..."saya kata kat tuan-tuan tak payah lah...." dia tak kata BOLEH sebagaimana mula-mula tadi... berbeza dengan Yusuf Qardawi yang menurut beliau membolehkan samada yg tidak disembelih mahupun dari khinzir.
HANAFI
Hukumnya BOLEH.
Tanpa mengira apakah jenis tulang yg digunakan (babi atau lembu). Ada dua kaedah penting yg mendokongnya dan banyak dihalusi dalam madzhab Hanafi, madzhab ahli Ra’yie yang sentiasa terdedah dengan perkembangan baru dalam hukum-hakam.
Kaedah pertama: Ialah al-Istihalah atau kaedah perubahan zat, maksudnya tulang bangkai yang asalnya najis, tapi bila zatnya telah berubah menjadi romaad (abu) dan dibakar lagi bersama tanah liat (clay) dalam industri pinggan mangkuk, maka ia akhirnya berubah menjadi pinggan dan sifat asal tulang itu sudah lenyap sama sekali (lihat Ibn Abidin al-Hanafi, Radd al-Mukhtar, edisi Bulaq, 1:217)
Kaedah kedua: Ialah al-Istihlak atau kaedah hancurnya zat. Maksudnya zat sesuatu yg najis atau haram kemudian bercampur dengan zat lain yang suci yang banyak kuantitinya, lalu ia larut dan keluar suatu zat yg baru yang suci dari segi bau, rasa dan warnanya. Dalam kes fine boneware china, tulang yang sedikit bercampur dgn bahan suci yg banyak, kemudian terhasil pinggan-mangkuk yg suci dari segi bau, rasa dan warnanya, maka ia dianggap suci. Ini ditegaskan keharusannya oleh Syaikhul Islam Ibn Taymiyah al-Harani (MF, cetakan Riyadh, 21:508)
Namun, walaupun finebone china itu harus, tapi jika harganya mahal dan termasuk pinggan mangkuk yang eksklusif dan membawa pemiliknya riak atau lambang kemewahan seseorang maka ia jatuh hukum berlebihan dalam memiliki perhiasan. Apatah lagi jika ia hanya dipamirkan sahaja dalam display cabinet di ruang tamu. Jika itu saja kegunaannya, maka lebih baik dijauhi atas dasar kesederhanaan dalam Islam.
M.U.I.S (SINGAPORE)
Q8. Is it permissible to use bone china?
Bone china is a new type of china in which its main exponent is made from animal bone. The bone is first heated up to 1000 degrees celsius until it changes form and is then hardened by mixing it with other materials such as clay.
From this we can observe that the bone's main traits have changed and it has also been mixed with other materials or chemicals in order to create bone china, its usage is therefore permissible as it is no longer considered najis.
Ini adalah jawapan @ Fatwa mengikut pandagan Majlis Ugama Islam S’pore .
JAKIM yang bersandarkan As – SYAFI’E
JAKIM berpendapat TIDAK BOLEH, melalui sandaran-sandaran yang di cari gali dalam internet juga, melalui artikel-artikel dibawah:
Antaranya.. Jawapan JAKIM pada tahun 2005:

Tapi kenapa lain pulak jawapan JAKIM tahun 2007? Suasana dah bertukar ker? Sehingga berhajatkan perubahan dari hukum yang pertama kepada hukum yang kedua?
Cuba kita tengok jawapan JAKIM 2007:
Soalan 01 :
Saya mempunyai satu set pinggan yang mempunyai komposisi yang menggunakan tulang (calcined bone ash) lembu/kerbau yang tidak disembelih. Adakah ia boleh digunakan atau tidak? Rujukan informasi:
http://www.thepotteries.org/types/bonechina.htm
http://www.spode.co.uk/History/history_finebone4.html
Jawapan :
Barangan yang diperbuat daripada kulit atau tulang binatang yang halal dimakan tetapi tidak disembelih atau disamak mengikut syariah Islam adalah najis.
Begitu juga barangan yang diperbuat daripada tulang ataupun kulit binatang, bulu dan apa sahaja daripada binatang yang yang haram dimakan harus digunakan selepas disamak. Alat-alat untuk menyamak kulit binatang ialah tawas, tahi burung merpati, kapur barus atau sesuatu bahan-bahan tajam yang boleh menghilangkan bau dan juga menanggalkan daging-daging yang melekat pada kulit binatang tersebut.
Walau bagaimanapun kulit, tulang, bulu dan sebagainya dari binatang yang tergolong dalam najis mughallazah ia adalah najis, tidak boleh disamak dan haram digunakan..
Status:
Selesai - Paparan Web
Nombor Rujukan: PANEL SJAI 301007
Tarikh Selesai: 30/10/2007 11:14 AM
Soalan 02 :
Apakah hukumnya menggunakan pinggan mangkuk yang dibuat dari abu tulang haiwan.
Contohnya dalam : http://home.howstuffworks.com/lenox.htm/printable.
Jawapan :
Hukum menggunakan abu tulang haiwan yang tidak halal dimakan seperti tulang babi dan seumpamanya dan tulang binatang halal yang tidak disembelih mengikut hukum syarak untuk membuat pinggan mangkuk adalah haram digunakan oleh umat Islam.
Status :
Selesai - Paparan Web
Nombor Rujukan : PANEL SJAI 280807
Tarikh Selesai : 28/08/2007 03:04 PM
Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.
Tidak pulak dinyatakan sandarannya dari mana..
Lagi dari Jabatan Ugama Islam Selangor...

Soalan :
Assalamualaikum,
Saya baru membeli set pinggan mangkuk 'fine bone china'. Tetapi baru saya ketahui dari khidmat pelanggannya bahawa serbuk tulang atau "bone ashes" digunakan untuk membuatkan pinggan nampak translucent.
Jikalau tulang tersebut dari babi, bolehkah saya menggunakannya? Jikalau dari binatang lain seperti lembu, kambing yang tidak disembelih, bagaimana pula?. Harap dapat penjelasan yang sewajarnya. Terima kasih.
Jawapan :
Waalaikumussalam,
Menggunakan serbuk tulang babi untuk membuat pinggan adalah najis Mughallazah. Haram digunakan pinggan tersebut. Begitu juga tulang binatang lembu, kambing atau binatang halal yang tidak disembelih. Hukumnya najis sama seperti bangkai, kecuali bulu binatang halal yang diambil masa binatang itu masih hidup adalah suci dan boleh dimanfaatkan seperti membuat pakaian.
Kata Imam Nawawi dalam Al Minhaj:
Dan bahagian yang terpisah daripada binatang yang masih hidup hukumnya adalah sama seperti bangkai kecuali bulu binatang halal dimakan. Maka hukumnya bersih.
Ijtihad Imam Syafi’e yang mengqiyaskan kenajisan babi dengan kenajisan anjing dengan kaedah "qiyas awla" nya (al-Syafi’e, Kitab al-Umm, Beirut : Dar Marifah, 1393H, jil. 1, m.s. 9). Logiknya menurut beliau, jika anjing yang tidak disebut pengharamannya secara jelas di dalam al-Quran wajib disucikan kenajisannya dengan cara samak (tujuh kali basuhan dengan basuhan pertamanya menggunakan tanah berdasarkan hadith riwayat Abu Hurairah yang direkodkan sahih oleh Muslim di dalam kitabnya al-Jami' al-Sahih atau sahih Muslim, Beirut : Dar Ihya al-Turath al-Arabi, jil. 1 m.s. 161), maka babi yang telah diharamkan secara jelas di dalam al-Quran lebih utama untuk disucikan kenajisannya dengan cara tersebut.

Segala najis tidak dapat disucikan kecuali arak dan kulit bangkai binatang.
Arak apabila sudah menjadi cuka dengan sendirinya ia menjadi suci. Begitu juga dengan kulit bangkai dapat disucikan dengan cara disamak.
Mengenai isu pengunaannya (produk dari babi) pula, Jumhur Ulama’ melarang pengunaannya samada sebagai perhiasan, beg, kasut, pakaian dan sebagainya kerana ianya adalah najis, cuma bagi sebilangan ulama Malikiyyah, Abu Daud al-Zahiri dan juga al-Syaukani, mereka melihat tidak ada halangan untuk menggunakannya jika ianya telah melalui proses dibagh’ (samak).
KENAPA JADI MACAM NIE?
SIAPA YANG TAK KENA NIE, JAKIM BERMASALAH KE @ SIAPA YANG BERMASALAH?
Tetapi macam-macam masalah yang kita lihat berlaku hari nie, tetapi apa pandangan JAKIM, ada kontrovesi ker?
Isu Sosej:
Syarikat X tersebut telah mengeluarkan sosej bersalutkan usus babi dengan cop halal JAKIM. Maknanya, JAKIM telah memberikan pengiktirafan HALAL pada usus babi yang menyaluti sosej tersebut.
Apakah tindakan kaum Muslimin di Malaysia terhadap isu tersebut. Bukan sekadar tiada tindakan undang-undang dari pihak rakyat Malaysia beragama Islam yang ditipu bulat-bulat dan dibodohkan sebodoh-bodohnya oleh pihak-pihak Kapitalis yang tidak bertanggung jawab.
Gantirugi kepada para pelanggan umat Islam yang pernah makan?
Tindakan ke atas tuan punya restoran kerana mempermainkan umat Islam?
JAKIM pula bagaimana? Ada sesiapa yang meletakkan jawatan kerana kecuaian mereka dan kerana pengkhianatan mereka ke atas umat Islam? Patutlah Islam di Malaysia hari ini masih belum lagi hadhari lagi!
Sebelum kita buat sebarang andaian mahupun keputusan elok kita tinjau kupasan yang ini terlebih dahulu. Mudah-mudahan boleh di jadikan pedoman bersama.
Tingkatan halal dan haram :
Ketahuilah, bahawasanya yang haram itu semuanya jelek, tetapi setengahnya lebih jelek dari setengah yang lain. Begitu juga keadaannya dengan yang halal semuanya baik, tetapi setengahnya lebih baik dari yang setengah, bahkan lebih suci dari setengah pula. Sebab itulah maka darjat kewara’an orang yang menjauhkan diri dari yang haram itu bertingkat-tingkat pula keadaannya. Ada empat tingkatan, iaitu:
(1)Wara’ dengan menjauhkan diri dari segala perkara haram yang difatwakan oleh para fuqaha.
(2)Wara’ dengan menghidarkan diri dari perkara yang syubhat kerana takut kemungkinannya berasal dari yang haram.
(3)Wara’ terhadap perkara yang tiada samar lagi tentang penghalalannya, tetapi dikhuatiri akan menarik kepada yang haram; iaitu seperti meninggalkan perkara yang harus dilakukan.
(4)Wara’ melakukan sesuatu yang sememangnya tidak ada apa-apa yang menghalangnya atau tidak berdosa, akan tetapi dilakukannya atau diperolehinya bukan kerana Allah dan tidak pula atas niat bertaqwa kepada Allah, atau menguatkan diri untuk beribadat kepadaNya.
wara' yang dimaksudkan ialah menjauhkan semua perkara yang ternyata haram (termasuk juga perkara halal yang mempunyai unsur haram yang terselindung).
Tahap Pertama: Melibatkan fiqh al-zahir atau fiqh al-dalil. Iaitu semua orang boleh buat kalau dia ikut bulat-bulat cakap seorang mufti atau faqih bahawa sesuatu itu disepakati haram. Contohnya daging khinzir semua ulamak kata haram. Ini adalah tahap haram yang paling nyata. Kalau kita ikut kita berada di tahap pertama. Dalil pengharamanya amatlah jelas. Yang ini ramai pengikutnya. Yang tak ikut pun ramai jugak.
Tahap dua: Melibatkan fiqh al-ikhtilaf. Menjauhkan diri dari perkara yang tidak jelas sama ada haram atau halal. Perkara ini dinamakan syubhah. Contohnya ada mufti kata dividen ASB haram, ada pula yang kata ia halal. Kalau kita ikut cakap mufti yang kata haram, kita berada di tahap kedua. Ini dinamakan ihtiyat dalam hukum fiqh. Yang ini kurang ramai yang berjaga-jaga dalam menjaganya. Ramai yang kurang mengetahui adab-adab dalam ikhtilaf. Bila ada ikhtilaf biasanya kita ambil pendapat yang senang dan yang disukai oleh hati. Untuk orang awam tidak mengapa, pilih je yang mana suka. Tetapi jika sudah sampai kepada peringkat kefaqihan, ianya perlu lebih berihtiyat, perlu mengambil pandangan yang lebih syadid dan dapat keluar dari ikhtilaf.
Tahap tiga: Melibatkan fiqh al-maqasid. Menjauhkan dari perkara halal sebabnya perkara halal itu boleh membawa kepada perkara haram atau maksiat. Ini dipanggil saddu az-ziro'ah. Contohnya menjual nasi lemak asalnya ternyata suatu yang halal, tapi kalau dijual kepada orang dewasa pada bulan ramadhan, ia membawa kepada haram (walaupun orang tu kata ini untuk sarapan pagi anaknya) siapa yang menjauhi perkara ini maka ia di tahap ketiga. (kalau nak jual juga suruh anaknya sendiri yang beli). Penentuan hukum sebenar dilihat pada tujuan yang terakhir. Setakat urusan yang zahir tidak memadai, perlu mengkaji serta menyelami apakah tujuan yang terselindung sepertimana contoh nasik lemak tadi. Yang ini tak ramai yang melaksanakannya, mungkin tidak menyangka yang ia sebenarnya wujud. Bagi yang ingin memahami brkaitan ini, perlu mendalami semua selok belok ilmu usul fiqh.
Tahap empat: Melibatkan fiqh al-taqwa, menjauhkan daripada perkara halal, kerana perkara itu tidak dapat sedikit pun meningkatkan ketaqwaan kepada Allah. Ini adalah hukum fiqh yang paling tinggi mengatasi fiqh ihtiyat dan saddu az-ziro’ah. Contohnya pakai kereta mercedes diharuskan, tapi kalau ia tidak dapat meningkatkan ketaqwaan kepada Allah (bahkan hanya menimbulkan riak), maka lebih baik ditinggalkan.
Ini adalah penghulu segala maqasid. Ia selari dengan tujuan penciptaan manusia untuk beribadat dan bertaqwa kepada Allah. Kalau bab ni banyak sangat benda halal jadi haram. Untuk yang ini lebih ramai yang tak buat. Hanya yang mendapat hidayah sahaja yang mampu melakukan semua ini. Untuk memahami ini kena perlu mendalami ilmu fiqh yang digandingkan dengan ilmu tasauf.
Sekiranya kita mampu untuk berada di tahap yang pertama pun dah kira Alhamdulillah. Jangan tak termasuk dalam rangking langsung sudah yer.
Semoga Allah merahmati Imam al-Ghazali.
Wallahu a'lam.
KESIMPULANNYA:
“Sesungguhnya perkara yang halal itu sudah jelas, demikian pula yang haram sudah jelas. Dan diantara keduanya ada perkara syubhat. Maka barang siapa yang menjauhi syubhat, maka berarti ia telah berlepas diri untuk menjaga Ugama dan akhlaknya. Dan barang siapa yang melakukan syubhat, ia akan jatuh ke dalam keharaman . Ingatlah sesungguhnya setiap raja itu mempunyai larangan. Ingatlah, larangan Allah itu adalah perkara-perkara yang haram.”
Berkata Imam Syafi'e :
"If you find anything that I teach differs from what Allah has guided us, and from Prophet Muhammad s.a.w. teachings, then just abandon it"
Imam Syafi’e suruh kita tinggalkan apa-apa ajaran dia, sekiranya ada yang menyalahi Allah dan ajaran Rasulullah s.a.w.
Adab-adabNya:
Bila ke rumah orang, jangan lah sesekali-kali kita sebok nak terbalikkan pinggan atau lapik cawan atas sebab nak tengok brand. Kena jaga adab sebagai tetamu. Tak mahu tuan rumah terasa hati nanti pulak ye.
TAPiiii !!! jika sekiranya kita ketahui yang tuan rumah memang menggunakan BONE CHINA macam mana pulak tu…..??
Walaubagaimanap, sebagai alternative kepada BONE CHINA pada tanggal 28/04/2008 dengan tajuk “Mewah Di Meja Makan” Akhbar UTUSAN MALAYSIA mengesahkan:
"Pinggan mangkuk Aynsley diperbuat daripada 52 peratus serbuk tulang lembu dan tanah liat, bahkan telah mendapat sijil halal yang dikeluarkan oleh agensi seperti Jabatan Kebajikan Islam Malaysia (Jakim) di UK.
"Justeru, masyarakat Islam tidak perlu was-was untuk membeli pinggan mangkuk ini,''
Jadi, tepuk dada tanya IMAN masing-masing..
Fine bone china ada mengandungi 'bone ash'
(abu tulang) sebagai salah satu material dalam pembuatannya. tulang-tulang ini (selalunya tulang binatang) di bakar pada 1000 darjah celcius, dan pada tahap suhu setinggi tinggi, rupa dan physical properties sesuatu bahan telah bertukar sifat semulajadinya kepada property baru)
Katalah tulang yang digunakan ialah tulang babi, atau lembu, apakah hukumnya?
Bagaimana dengan memakai kasut atau tali pinggang kulit babi?
PENGENALAN
"Bone China" ialah sejenis pinggan mangkuk porcelain yang dikategorikan mahal dan klasik. Porcelain ialah barangan seramik yang mana penciptaannya telah
dipelopori oleh Negara China sejak daripada kurun ke 7 lagi. Ini menyebabkan barangan porcelain ini dipanggil dengan gelaran "china". Malah "fine china" ditujukan kepada barangan seramik yang menggunakan tanah liat khas yang dipanggil "china clay" walaupun tanah liat ini dikorek di Amerika Syarikat.
Bone china dicipta oleh seorang Inggeris bernama Josiah Spode pada kurun ke 18. Perbezaan bone china dengan fine china yang lain ialah ramuan abu tulang haiwan ke dalam ramuan penciptaan bone china. Komposisi ramuan tersebut ialah 50% abu tulang, 25% china clay dan 25% china stone. Pada asalnya, abu tulang yang digunakan oleh Josiah berasal daripada seladang (ox). Abu tulang ini yang menjadikan warna china bone putih dan mempunyai tahap kekerasan yang tinggi.
Setelah banyak pembacaan di dalam internet, saya dapati abu tulang seladang adalah hanya salah satu daripada tulang-tulang binatang yang digunakan. Terdapat banyak lagi jenis tulang binatang seperti unta, kuda, lembu, dan juga.....babi. Tetapi bagaimana untuk membezakan tulang babi dengan binatang-binatang yang lain?
The bone ash used to make particular china may not have been made from hog bones. Most large china companies specify that the bone ash not contain hog bones. However, from my experience in the industry, most bone ash suppliers can not always guarantee that some hog bones might creep into their process.
Bagaimana ingin diketahui samada ia adalah barang porcelain jenis bone china? Bone china bewarna putih seputihnya. Oleh kerana ia diperbuat daripada abu tulang, maka ia adalah separa lut cahaya. Anda boleh lihat bayang tangan anda disebalik pinggan bone china jika diletakkan berhampiran cahaya. Untuk lebih lanjut boleh ke sini BONE CHINA.


Persoalanya:
-Boleh ke dia digunakan nie?
-Memang benar-benar adanya campuran tulang khinzir ker?
-Betul ke tulang pun boleh digunakan? Bukan ke kulit jer? Walaupun bukan dari haiwan yang tidak di sembelih dengan syarak, macam tu ker?
Apa pandagan para ulama’ berikutan masalah ini sama ada dikalangan mutaqoddimin mahupun muta a’hirin?
Sama-sama kita melihat kupasan mereka dengan bersandarkan dalil-dalil masing-masing:
SALAFI
Al-Sayyid Sabiq dalam Fiqh Sunnah menceritakan budaya kaum salaf, mereka memanfa'atkan bulu khinzir. Namun dalam madzhab Syafi'ie, kalimah lahmun (daging) khinzir itu menurut kaedah bahasa arab, merangkumi semua sekali khinzir tersebut. Maka mereka mengharamkan penggunaan bulu babi .
Sebagaimana yang penulis nyatakan di permulaan risalah ini , kemungkinan apa yang dijelaskan di atas berkenaan hukum khinzir adalah sesuatu yang baru lagi ganjil kepada sebahagian pembaca. Akan tetapi bezakan bahawa apa yang penulis jelaskan adalah sesuatu yang berhujjahkan di atas dalil-dalil al-Qur’an dan al-Sunnah yang sahih. Maka nilailah penjelasan di atas berdasarkan dalil-dalilnya, bukan kebiasaan yang selama ini dipegang.
Ringkasnya khinzir adalah binatang yang baik dan bermanfaat bagi manusia. Kita hanya dilarang daripada memanfaatkannya sebagai sumber pemakanan. Jika tersentuh khinzir, memadai dengan basuhan air biasa. Lebih penting, hendaklah disedari bahawa khinzir dan anjing adalah dua makhluk Allah. Dengan kesedaran ini, janganlah kita mengkategorikannya sebagai makhluk yang najis, jijik, hina dan pelbagai lagi sangkaan yang buruk.
Lagi pendapat beliau:
QARDAWI
Yang dimaksud haramnya bangkai, hanyalah soal memakannya. Adapun memanfaatkan kulitnya, tanduknya, tulangnya atau rambutnya tidaklah terlarang. Bahkan satu hal yang terpuji, karena barang-barang tersebut masih mungkin digunakan. Oleh karena itu tidak boleh disia-siakan.
Kulit yang disebut dalam hadis-hadis ini adalah umum, meliputi kulit anjing dan kulit babi. Yang berpendapat demikian ialah madzhab Dhohiri, Abu Yusuf dan diperkuat oleh Imam Syaukani.
Dr Maza dan Dr Yusuf Al-Qardhawi berkata, apabila kandungan kimia bagi benda tersebut telah bertukar @ tidak sama dengan kandungan kimia bagi babi, ianya boleh digunakan dan tidak perlu disamak.
Tetapi dari penelitian saya, melalui rakaman Video Dr. MAZA .....yang nyata dan jelas..dia cuma katakan tulang yang tidak disembelih (bermakna kalau disembelih boleh dimakan) maka tiadalah masalah...akan tetapi jikanya dari khinzir.... dia sendiri tidak memberikan pendapat beliau..cuma beliau berkata..."saya kata kat tuan-tuan tak payah lah...." dia tak kata BOLEH sebagaimana mula-mula tadi... berbeza dengan Yusuf Qardawi yang menurut beliau membolehkan samada yg tidak disembelih mahupun dari khinzir.
HANAFI
Hukumnya BOLEH.
Tanpa mengira apakah jenis tulang yg digunakan (babi atau lembu). Ada dua kaedah penting yg mendokongnya dan banyak dihalusi dalam madzhab Hanafi, madzhab ahli Ra’yie yang sentiasa terdedah dengan perkembangan baru dalam hukum-hakam.
Kaedah pertama: Ialah al-Istihalah atau kaedah perubahan zat, maksudnya tulang bangkai yang asalnya najis, tapi bila zatnya telah berubah menjadi romaad (abu) dan dibakar lagi bersama tanah liat (clay) dalam industri pinggan mangkuk, maka ia akhirnya berubah menjadi pinggan dan sifat asal tulang itu sudah lenyap sama sekali (lihat Ibn Abidin al-Hanafi, Radd al-Mukhtar, edisi Bulaq, 1:217)
Kaedah kedua: Ialah al-Istihlak atau kaedah hancurnya zat. Maksudnya zat sesuatu yg najis atau haram kemudian bercampur dengan zat lain yang suci yang banyak kuantitinya, lalu ia larut dan keluar suatu zat yg baru yang suci dari segi bau, rasa dan warnanya. Dalam kes fine boneware china, tulang yang sedikit bercampur dgn bahan suci yg banyak, kemudian terhasil pinggan-mangkuk yg suci dari segi bau, rasa dan warnanya, maka ia dianggap suci. Ini ditegaskan keharusannya oleh Syaikhul Islam Ibn Taymiyah al-Harani (MF, cetakan Riyadh, 21:508)
Namun, walaupun finebone china itu harus, tapi jika harganya mahal dan termasuk pinggan mangkuk yang eksklusif dan membawa pemiliknya riak atau lambang kemewahan seseorang maka ia jatuh hukum berlebihan dalam memiliki perhiasan. Apatah lagi jika ia hanya dipamirkan sahaja dalam display cabinet di ruang tamu. Jika itu saja kegunaannya, maka lebih baik dijauhi atas dasar kesederhanaan dalam Islam.
M.U.I.S (SINGAPORE)
Q8. Is it permissible to use bone china?
Bone china is a new type of china in which its main exponent is made from animal bone. The bone is first heated up to 1000 degrees celsius until it changes form and is then hardened by mixing it with other materials such as clay.
From this we can observe that the bone's main traits have changed and it has also been mixed with other materials or chemicals in order to create bone china, its usage is therefore permissible as it is no longer considered najis.
Ini adalah jawapan @ Fatwa mengikut pandagan Majlis Ugama Islam S’pore .
JAKIM yang bersandarkan As – SYAFI’E
JAKIM berpendapat TIDAK BOLEH, melalui sandaran-sandaran yang di cari gali dalam internet juga, melalui artikel-artikel dibawah:
Antaranya.. Jawapan JAKIM pada tahun 2005:

Tapi kenapa lain pulak jawapan JAKIM tahun 2007? Suasana dah bertukar ker? Sehingga berhajatkan perubahan dari hukum yang pertama kepada hukum yang kedua?
Cuba kita tengok jawapan JAKIM 2007:
Soalan 01 :
Saya mempunyai satu set pinggan yang mempunyai komposisi yang menggunakan tulang (calcined bone ash) lembu/kerbau yang tidak disembelih. Adakah ia boleh digunakan atau tidak? Rujukan informasi:
http://www.thepotteries.org/types/bonechina.htm
http://www.spode.co.uk/History/history_finebone4.html
Jawapan :
Barangan yang diperbuat daripada kulit atau tulang binatang yang halal dimakan tetapi tidak disembelih atau disamak mengikut syariah Islam adalah najis.
Begitu juga barangan yang diperbuat daripada tulang ataupun kulit binatang, bulu dan apa sahaja daripada binatang yang yang haram dimakan harus digunakan selepas disamak. Alat-alat untuk menyamak kulit binatang ialah tawas, tahi burung merpati, kapur barus atau sesuatu bahan-bahan tajam yang boleh menghilangkan bau dan juga menanggalkan daging-daging yang melekat pada kulit binatang tersebut.
Walau bagaimanapun kulit, tulang, bulu dan sebagainya dari binatang yang tergolong dalam najis mughallazah ia adalah najis, tidak boleh disamak dan haram digunakan..
Status:
Selesai - Paparan Web
Nombor Rujukan: PANEL SJAI 301007
Tarikh Selesai: 30/10/2007 11:14 AM
Soalan 02 :
Apakah hukumnya menggunakan pinggan mangkuk yang dibuat dari abu tulang haiwan.
Contohnya dalam : http://home.howstuffworks.com/lenox.htm/printable.
Jawapan :
Hukum menggunakan abu tulang haiwan yang tidak halal dimakan seperti tulang babi dan seumpamanya dan tulang binatang halal yang tidak disembelih mengikut hukum syarak untuk membuat pinggan mangkuk adalah haram digunakan oleh umat Islam.
Status :
Selesai - Paparan Web
Nombor Rujukan : PANEL SJAI 280807
Tarikh Selesai : 28/08/2007 03:04 PM
Nota:
1. Jawapan kepada soalan disediakan oleh Panel Kemusykilan Agama, JAKIM
2. Setiap borang yang dihantar hendaklah mengandungi hanya satu soalan sahaja.
3. Jawapan yang diberi adalah berdasarkan Mazhab Shafie kecuali dinyatakan sebaliknya.
Tidak pulak dinyatakan sandarannya dari mana..
Lagi dari Jabatan Ugama Islam Selangor...
Soalan :
Assalamualaikum,
Saya baru membeli set pinggan mangkuk 'fine bone china'. Tetapi baru saya ketahui dari khidmat pelanggannya bahawa serbuk tulang atau "bone ashes" digunakan untuk membuatkan pinggan nampak translucent.
Jikalau tulang tersebut dari babi, bolehkah saya menggunakannya? Jikalau dari binatang lain seperti lembu, kambing yang tidak disembelih, bagaimana pula?. Harap dapat penjelasan yang sewajarnya. Terima kasih.
Jawapan :
Waalaikumussalam,
Menggunakan serbuk tulang babi untuk membuat pinggan adalah najis Mughallazah. Haram digunakan pinggan tersebut. Begitu juga tulang binatang lembu, kambing atau binatang halal yang tidak disembelih. Hukumnya najis sama seperti bangkai, kecuali bulu binatang halal yang diambil masa binatang itu masih hidup adalah suci dan boleh dimanfaatkan seperti membuat pakaian.
Kata Imam Nawawi dalam Al Minhaj:
Dan bahagian yang terpisah daripada binatang yang masih hidup hukumnya adalah sama seperti bangkai kecuali bulu binatang halal dimakan. Maka hukumnya bersih.
Ijtihad Imam Syafi’e yang mengqiyaskan kenajisan babi dengan kenajisan anjing dengan kaedah "qiyas awla" nya (al-Syafi’e, Kitab al-Umm, Beirut : Dar Marifah, 1393H, jil. 1, m.s. 9). Logiknya menurut beliau, jika anjing yang tidak disebut pengharamannya secara jelas di dalam al-Quran wajib disucikan kenajisannya dengan cara samak (tujuh kali basuhan dengan basuhan pertamanya menggunakan tanah berdasarkan hadith riwayat Abu Hurairah yang direkodkan sahih oleh Muslim di dalam kitabnya al-Jami' al-Sahih atau sahih Muslim, Beirut : Dar Ihya al-Turath al-Arabi, jil. 1 m.s. 161), maka babi yang telah diharamkan secara jelas di dalam al-Quran lebih utama untuk disucikan kenajisannya dengan cara tersebut.
Segala najis tidak dapat disucikan kecuali arak dan kulit bangkai binatang.
Arak apabila sudah menjadi cuka dengan sendirinya ia menjadi suci. Begitu juga dengan kulit bangkai dapat disucikan dengan cara disamak.
Mengenai isu pengunaannya (produk dari babi) pula, Jumhur Ulama’ melarang pengunaannya samada sebagai perhiasan, beg, kasut, pakaian dan sebagainya kerana ianya adalah najis, cuma bagi sebilangan ulama Malikiyyah, Abu Daud al-Zahiri dan juga al-Syaukani, mereka melihat tidak ada halangan untuk menggunakannya jika ianya telah melalui proses dibagh’ (samak).
KENAPA JADI MACAM NIE?
SIAPA YANG TAK KENA NIE, JAKIM BERMASALAH KE @ SIAPA YANG BERMASALAH?
Tetapi macam-macam masalah yang kita lihat berlaku hari nie, tetapi apa pandangan JAKIM, ada kontrovesi ker?
Isu Sosej:
Syarikat X tersebut telah mengeluarkan sosej bersalutkan usus babi dengan cop halal JAKIM. Maknanya, JAKIM telah memberikan pengiktirafan HALAL pada usus babi yang menyaluti sosej tersebut.
Apakah tindakan kaum Muslimin di Malaysia terhadap isu tersebut. Bukan sekadar tiada tindakan undang-undang dari pihak rakyat Malaysia beragama Islam yang ditipu bulat-bulat dan dibodohkan sebodoh-bodohnya oleh pihak-pihak Kapitalis yang tidak bertanggung jawab.
Gantirugi kepada para pelanggan umat Islam yang pernah makan?
Tindakan ke atas tuan punya restoran kerana mempermainkan umat Islam?
JAKIM pula bagaimana? Ada sesiapa yang meletakkan jawatan kerana kecuaian mereka dan kerana pengkhianatan mereka ke atas umat Islam? Patutlah Islam di Malaysia hari ini masih belum lagi hadhari lagi!
Sebelum kita buat sebarang andaian mahupun keputusan elok kita tinjau kupasan yang ini terlebih dahulu. Mudah-mudahan boleh di jadikan pedoman bersama.
Tingkatan halal dan haram :
Ketahuilah, bahawasanya yang haram itu semuanya jelek, tetapi setengahnya lebih jelek dari setengah yang lain. Begitu juga keadaannya dengan yang halal semuanya baik, tetapi setengahnya lebih baik dari yang setengah, bahkan lebih suci dari setengah pula. Sebab itulah maka darjat kewara’an orang yang menjauhkan diri dari yang haram itu bertingkat-tingkat pula keadaannya. Ada empat tingkatan, iaitu:
(1)Wara’ dengan menjauhkan diri dari segala perkara haram yang difatwakan oleh para fuqaha.
(2)Wara’ dengan menghidarkan diri dari perkara yang syubhat kerana takut kemungkinannya berasal dari yang haram.
(3)Wara’ terhadap perkara yang tiada samar lagi tentang penghalalannya, tetapi dikhuatiri akan menarik kepada yang haram; iaitu seperti meninggalkan perkara yang harus dilakukan.
(4)Wara’ melakukan sesuatu yang sememangnya tidak ada apa-apa yang menghalangnya atau tidak berdosa, akan tetapi dilakukannya atau diperolehinya bukan kerana Allah dan tidak pula atas niat bertaqwa kepada Allah, atau menguatkan diri untuk beribadat kepadaNya.
wara' yang dimaksudkan ialah menjauhkan semua perkara yang ternyata haram (termasuk juga perkara halal yang mempunyai unsur haram yang terselindung).
Tahap Pertama: Melibatkan fiqh al-zahir atau fiqh al-dalil. Iaitu semua orang boleh buat kalau dia ikut bulat-bulat cakap seorang mufti atau faqih bahawa sesuatu itu disepakati haram. Contohnya daging khinzir semua ulamak kata haram. Ini adalah tahap haram yang paling nyata. Kalau kita ikut kita berada di tahap pertama. Dalil pengharamanya amatlah jelas. Yang ini ramai pengikutnya. Yang tak ikut pun ramai jugak.
Tahap dua: Melibatkan fiqh al-ikhtilaf. Menjauhkan diri dari perkara yang tidak jelas sama ada haram atau halal. Perkara ini dinamakan syubhah. Contohnya ada mufti kata dividen ASB haram, ada pula yang kata ia halal. Kalau kita ikut cakap mufti yang kata haram, kita berada di tahap kedua. Ini dinamakan ihtiyat dalam hukum fiqh. Yang ini kurang ramai yang berjaga-jaga dalam menjaganya. Ramai yang kurang mengetahui adab-adab dalam ikhtilaf. Bila ada ikhtilaf biasanya kita ambil pendapat yang senang dan yang disukai oleh hati. Untuk orang awam tidak mengapa, pilih je yang mana suka. Tetapi jika sudah sampai kepada peringkat kefaqihan, ianya perlu lebih berihtiyat, perlu mengambil pandangan yang lebih syadid dan dapat keluar dari ikhtilaf.
Tahap tiga: Melibatkan fiqh al-maqasid. Menjauhkan dari perkara halal sebabnya perkara halal itu boleh membawa kepada perkara haram atau maksiat. Ini dipanggil saddu az-ziro'ah. Contohnya menjual nasi lemak asalnya ternyata suatu yang halal, tapi kalau dijual kepada orang dewasa pada bulan ramadhan, ia membawa kepada haram (walaupun orang tu kata ini untuk sarapan pagi anaknya) siapa yang menjauhi perkara ini maka ia di tahap ketiga. (kalau nak jual juga suruh anaknya sendiri yang beli). Penentuan hukum sebenar dilihat pada tujuan yang terakhir. Setakat urusan yang zahir tidak memadai, perlu mengkaji serta menyelami apakah tujuan yang terselindung sepertimana contoh nasik lemak tadi. Yang ini tak ramai yang melaksanakannya, mungkin tidak menyangka yang ia sebenarnya wujud. Bagi yang ingin memahami brkaitan ini, perlu mendalami semua selok belok ilmu usul fiqh.
Tahap empat: Melibatkan fiqh al-taqwa, menjauhkan daripada perkara halal, kerana perkara itu tidak dapat sedikit pun meningkatkan ketaqwaan kepada Allah. Ini adalah hukum fiqh yang paling tinggi mengatasi fiqh ihtiyat dan saddu az-ziro’ah. Contohnya pakai kereta mercedes diharuskan, tapi kalau ia tidak dapat meningkatkan ketaqwaan kepada Allah (bahkan hanya menimbulkan riak), maka lebih baik ditinggalkan.
Ini adalah penghulu segala maqasid. Ia selari dengan tujuan penciptaan manusia untuk beribadat dan bertaqwa kepada Allah. Kalau bab ni banyak sangat benda halal jadi haram. Untuk yang ini lebih ramai yang tak buat. Hanya yang mendapat hidayah sahaja yang mampu melakukan semua ini. Untuk memahami ini kena perlu mendalami ilmu fiqh yang digandingkan dengan ilmu tasauf.
Sekiranya kita mampu untuk berada di tahap yang pertama pun dah kira Alhamdulillah. Jangan tak termasuk dalam rangking langsung sudah yer.
Semoga Allah merahmati Imam al-Ghazali.
Wallahu a'lam.
KESIMPULANNYA:
“Sesungguhnya perkara yang halal itu sudah jelas, demikian pula yang haram sudah jelas. Dan diantara keduanya ada perkara syubhat. Maka barang siapa yang menjauhi syubhat, maka berarti ia telah berlepas diri untuk menjaga Ugama dan akhlaknya. Dan barang siapa yang melakukan syubhat, ia akan jatuh ke dalam keharaman . Ingatlah sesungguhnya setiap raja itu mempunyai larangan. Ingatlah, larangan Allah itu adalah perkara-perkara yang haram.”
Berkata Imam Syafi'e :
"If you find anything that I teach differs from what Allah has guided us, and from Prophet Muhammad s.a.w. teachings, then just abandon it"
Imam Syafi’e suruh kita tinggalkan apa-apa ajaran dia, sekiranya ada yang menyalahi Allah dan ajaran Rasulullah s.a.w.
Adab-adabNya:
Bila ke rumah orang, jangan lah sesekali-kali kita sebok nak terbalikkan pinggan atau lapik cawan atas sebab nak tengok brand. Kena jaga adab sebagai tetamu. Tak mahu tuan rumah terasa hati nanti pulak ye.
TAPiiii !!! jika sekiranya kita ketahui yang tuan rumah memang menggunakan BONE CHINA macam mana pulak tu…..??
Walaubagaimanap, sebagai alternative kepada BONE CHINA pada tanggal 28/04/2008 dengan tajuk “Mewah Di Meja Makan” Akhbar UTUSAN MALAYSIA mengesahkan:
"Pinggan mangkuk Aynsley diperbuat daripada 52 peratus serbuk tulang lembu dan tanah liat, bahkan telah mendapat sijil halal yang dikeluarkan oleh agensi seperti Jabatan Kebajikan Islam Malaysia (Jakim) di UK.
"Justeru, masyarakat Islam tidak perlu was-was untuk membeli pinggan mangkuk ini,''
Jadi, tepuk dada tanya IMAN masing-masing..
Sunday, February 22, 2009
10 Muwassafat Tarbiyah
Muslim yang ingin mempersiapkan diri dalam perjuangan Islam perlu memperbaiki dirinya agar sentiasa terkehadapan daripada manusia lain. Risalah Islam yang syumul ini hendaklah difahami dengan membentuk diri yang syumul juga. Maka hendaklah diteliti di sini tentang aspek-aspek seorang da’ie Muslim dalam rangkanya untuk menjadi seorang Muslim yang sempurna. Sifat-sifat yang perlu ada pada diri ialah:
1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."
Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.
2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Hasan Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.
3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Hasan Al-Banna:
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."
Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.
4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.
5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.
6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.
7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.
9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.
10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.
1) Kuat tubuh badan (Qawiyyal Jism)
Dakwah adalah berat pada tanggungjawab dan tugasnya, maka di sini perlunya seorang da’ie itu tubuh badan yang sihat dan kuat. Rasulullah saw menitikberatkan soal ini, sabdanya:
"Mukmin yang kuat itu lebih baik dan lebih dikasihi Allah dari mukmin yang lemah, tetapi pada keduanya ada kebaikan."
Kita juga hendaklah sentiasa memeriksa kesihatan diri, mengamalkan riadah dan tidak memakan atau minum suatu yang boleh dan diketahui merosakkan badan.
2) Akhlak yang mantap (Matinul Khuluq)
Akhlak kita ialah Al-Quran dan ianya terserlah pada diri Nabi saw. Telah dijelaskan beberapa unsur oleh Imam Hasan Al-Banna dalam kewajipan seorang da’ie iaitu bersifat sensitif, tawadhu’, benar dalam perkataan dan perbuatannya, tegas, menunaikan janji, berani, serius, menjauhi teman buruk dan lain-lain.
3) Fikiran yang berpengetahuan (Mutsaqqafal Fikri)
Seorang da’ie perlu berpengetahuan tentang Islam dan maklumat am supaya mampu menceritakan kepada orang lain perihalnya di samping perlu bersumberkan kepada Al-Quran dan Hadis serta ulama’ yang thiqah. Pesan Imam Hasan Al-Banna:
"Perlu boleh membaca dengan baik, mempunyai perpustakaan sendiri dan cuba menjadi pakar dalam bidang yang diceburi."
Selain itu, seorang da’ie perlu mampu membaca Al-Quran dengan baik, tadabbur, sentiasa mempelajari sirah, kisah salaf dan kaedah serta rahsia hukum yang penting.
4) Mampu berusaha (Qadiran ala Kasbi)
Seorang da’ie walaupun kaya, perlu bekerja. Dia juga tidak boleh terlalu mengejar jawatan dalam kerajaan. Dalam keadaan tertentu, meletakkan jawatan dan meninggalkan tempat kerja mengikut keperluan dakwah lebih utama dari gaji dan pendapatan yang diterima. Selain itu, dia hendaklah sentiasa melakukan setiap kerja dengan betul dan sebaiknya (ihsan). Dalam soal kewangan, menjauhi riba dalam semua lapangan, menyimpan untuk waktu kesempitan, menjauhi segala bentuk kemewahan apatah lagi pembaziran dan memastikan setiap sen yang dibelanja tidak jatuh ke tangan bukan Islam adalah beberapa perkara penting yang perlu dititikberatkan dalam kehidupan.
5) Akidah yang sejahtera (Salimul Aqidah)
Seorang da’ie semestinya redha Allah sebagai Tuhan, Islam sebagai agama dan Muhammad saw sebagai Nabi dan Rasul yang terakhir. Sentiasalah muraqabah kepada Allah dan mengingati akhirat, memperbanyakkan nawafil dan zikir. Di samping itu, jangan dilupakan tugas menjaga kebersihan hati, bertaubat, istighfar, menjauhi dosa dan syubhat.
6) Ibadah yang betul (Sahihul Ibadah)
Seorang da’ie perlu melakukan ibadat yang meninggikan roh dan jiwanya, perlu belajar untuk membetulkan amalannya dan mengetahui halal dan haram dan tidak melampau atau berkurang (pertengahan) atau dengan kata lainnya bersederhana dalam setiap urusan dalam kehidupannya.
7) Mampu melawan nafsu (Mujahadah ala Nafsi)
Seorang da’ie perlu mempunyai azam yang kuat untuk melawan kehendak nafsunya dan mengikut kehendak Islam di samping tidak menghiraukan apa orang lain kata dalam mempraktikkan Islam yang sebenarnya. Perlulah diingatkan bahawa dai'e mungkin melalui suasana sukar yang tidak akan dapat dihadapi oleh orang yang tidak biasa dengan kesusahan.

8) Menjaga waktu (Haarithun ala Waqtihi)
Sentiasa beringat bahawa waktu, nilainya lebih mahal dari emas, waktu adalah kehidupan yang tidak akan kembali semula. Mengimbau kembali sejarah di zaman dahulu, para sahabat sentiasa berdoa agar diberkati waktu yang ada pada mereka.
9) Tersusun dalam urusan (Munazzamun fi syu’unihi)
Untuk manfaatkan waktu dengan baik, maka timbulnya keperluan kepada penyusunan dalam segala urusan. Gunakanlah segala masa dan tenaga tersusun untuk manfaat Islam dan dakwah.
10) Berguna untuk orang lain. (Nafi’un li ghairihi)
Da'ie umpama lilin yang membakar diri untuk menyuluh jalan orang lain. Da'ie adalah penggerak kepada dakwah dan Islam. Masa depan Islam, hidup dan terkuburnya Islam bergantung kepada da’ie. Amal Islam seorang da’ie ialah untuk menyelamatkan orang lain daripada kesesatan. Da'ie akan sentiasa merasa gembira bila dapat membantu orang lain. Paling indah dalam hidupnya ialah bila dapat mengajak seorang manusia ke jalan Allah.
Friday, February 13, 2009
Kenangan Valentine Seorang Mujahidah
Aku lontarkan pandangan pada buih-buih putih. Buih demi buih. Ku alih pula pada ombak yang beralun, menghempas pantai. Setia, ombak dan pantai, bagai janji yang dipateri. Setiap masa ombak merindui pantai yang setia menanti.
Aku larikan pula bebola mataku pada camar yang berterbangan, sekali-sekala menyambar ikan-ikan kecil di laut, kemudian terbang bebas di angkasa. Ku usir pasir di kaki dengan hujung kasut, halus bersinar bila disinari matahari. Bebola yang bersinar lembut di ufuk timur menyenangkan. Ku berterima kasih pada redup pohon rhu yang menaungiku.
Kadang-kadang daun-daun kering berguguran menimpaku. Disapa pula bayu laut yang lembut, menenangkan. Sungguh, alam ciptaan Allah yang amat indah. Saling melengkapi. Pantai ini tidak pernah berubah, masih tetap cantik. Tidak teracun dengan pembangunan yang menggila, tetap setia menerima pengunjung.
5 tahun lalu, pantai ini sama seperti ini, yang bezanya peristiwa. Bezanya sejarah yang tak dapat diubah. Pantai ini pantai yang bernastolgia. Pantai ini berserakan dengan memori yang tak pernah aku cuba cantum. Biarlah ia begitu. Biarlah aku menikmati, mengutip memori demi memori, kemudian aku ketawa dan menangis. Pantai ini pantai yang bermakna. Pantai inilah yang merubah detik-detik sejarah hidupku. Memori yang tak akan ku padam sampai bila-bila. Biarlah ia sentiasa segar, sentiasa mekar. Sama seperti hari ini, di atas bongkah batu besar di bawah pohon rhu yang teduh, 5 tahun lalu, aku duduk di sini.
Sejak pagi lagi aku sudah berada di sini. Aku tunggang VR 125 sebelum menjamah sarapan pagi, membuatkan dahi mamaku berkerut. Pertanyaan mama ku biarkan tanpa jawapan. Hatiku pecah berderai, bagai kaca dihempas ke batu. Aku dapat rasakan hatiku bagai disiat-siat. Pedih. Sungguh pedih kekecewaan ini. Aku kemudiannya mengheret kakiku tanpa arah tujuan. Menyusuri pantai yang panjang. Aku cuba lontarkan kekecewaan ini ke tepi laut untuk melepaskannya, tapi aku tak mampu.
Masakan kasih yang dibina kukuh sebelum ini boleh ku lupakan begitu sahaja. Bolehkah janji sebelum ini dilupakan begitu sahaja??
Letih mengheret kaki menyusuri pantai, akhirnya aku memilih untuk duduk di atas sebongkah batu besar yang teduh diredupi sepohon rhu tua. Aku masih tidak dapat menerima apa yang sudah berlaku. Aku teresak-esak di atas bongkah batu bagaikan seorang kanak-kanak. Aku tenggelam dengan esakanku. Ajaibnya air mataku bagai tidak kering-kering mengalir membasahi pipiku yang sudah lencun. Aku teresak dan terus teresak sambil kutekupkan kedua tanganku di muka. Aku bagaikan berada di awang-awangan, dalam duniaku yang tersendiri. Aku terus hanyut. Hanyut dalam tangisanku.
“Assalamualaikum” Satu suara lembut memberi salam kedengaran dari sebelah kananku. Aku angkat mukaku. Kelihatan seorang gadis tersenyum memandangku. Aku kira dia tua sedikit daripadaku melihatkan wajahnya yang kelihatan matang. “Waalaikumussalam” Jawabku acuh tak acuh. “Boleh saya duduk?” Gadis itu memohon kebenaran untuk duduk di sebelahku. “Duduklah, lagipun bukan saya punya”. Aku masih acuh tak acuh. Lantas gadis itu duduk di sebelahku. Kemudian dia senyap, pandangannya di lontar jauh ke tengah laut.
Kemudian bibirnya seolah-olah menguntum senyum. Dia seolah-olah menikmati keindahan alam yang indah ini. “Cantikkan?” Gadis itu tiba-tiba bersuara setelah beberapa ketika mendiamkan diri. “Hmm?” Aku kurang jelas dengan soalannya. “Cantikkan alam ini? Ombak itu..” tunjuknya pada ombak yang beralun. “Alunan ombak seolah-olah menggambarkan hidup manusia, ada ketika gembira, ada ketikanya juga akan berduka. Ia sama, kerana keduanya akan terpampan pada pantai yang setia. Begitu juga manusia, duka itu akan ada akhirnya jua”. Aku tersentap. Gadis itu seolah-olah dapat membaca pemikiranku.
“Siapa awak ni?” Aku sangsi dengan kewujudan gadis ini. “Maafkan saya kerana terlupa memperkenalkan diri. Saya Izzah”. Dia tersenyum ikhlas sambil menghulurkan tangan. “Rieyn, Adrina” Tangannya ku sambut ragu-ragu. “Boleh kita sama-sama lalui ujian ini?” Dia tersenyum memandangku menyerlahkan keikhlasannya. Aku merenungnya tanpa kata. Aku tarik panjang nafasku kemudian ku lepas beransur-ansur.
Gadis ini bagaikan mengetahui apa yang bergolak di hatiku. “Luka di hati ini tak sama dengan luka fizikal. Luka fizikal dapat dirawat, tapi luka di hati ini terus begitu”. Ujarku lemah sambil menggigit bibir. Entah bagaimana aku mempercayai Izzah. Naluriku mengatakan dia gadis yang punyai prinsip. “Ujian bukannya untuk kita larikan diri, tetapi ujian adalah tarbiyah dari Allah, untuk kita lalui, kerana di sebalik ujian itu tersimpan sejuta hikmahnya”. Tenang Izzah menuturkan kata.
“Tapi hati ini terlalu kecewa. Hati ini bagai dirobek belati”. Aku menggagahkan diri untuk bersuara. Rasanya terlalu pedih untuk aku luahkan. Air mata kurasakan kembali bergenang. Perasaanku kembali bergelora bagaikan ombak di lautan. “Sebenarnya dah lama Izzah perhatikan Rieyn. Sejak Rieyn datang ke sini lagi. Izzah perhatikan Rieyn berjalan-jalan seorang diri di tepi pantai. Bila puas, Rieyn duduk kat batu ni kan?”. Izzah terangkan dengan jelas. Dan aku mula bercerita kepada Izzah.
Saya kenal Zamri setahun lalu. Dia boleh dikategorikan sebagai lelaki pilihan perempuan. Tinggi dan berwajah tampan. Orangnya juga bijak dalam pelajaran. Saya antara ramai wanita yang cuba mendampingi Zamri. Entah macam mana Zamri memilih saya sebagai temannya. Perhubungan saya dan Zamri mula intim dari hari ke hari. Tidak sah satu hari tanpa ber ‘sms’ dan telefon. Zamri seorang yang pandai mengambil hati. Dia selalu membeli hadiah untuk saya. Dia juga berjanji untuk menjaga saya sebaik mungkin. Kami digelar pasangan paling ideal di sekolah. Paling penting kami saling menyayangi. Pantai ini selalu menjadi saksi janji kami.
Saban minggu pantai ini menyambut kedatangan kami. Bersama kami melihat alunan ombak menghempas pantai lalu menghasilkan buih-buih putih. Juga kami berkejaran riang di gigi air mengutip kulit-kulit siput. Saya merasakan bahagia menyelubungi kami. Kami saling berjanji untuk sehidup semati. “Dalam usia semuda ini?” Izzah menyampuk ceritaku. “Ya, kami saling berjanji sehidup semati. Usia bukanlah penghalang kami. Kami mahu berjanji setia pada hari kekasih. Hari yang semua pasangan kekasih menyambutnya”. Sambungku. “14 Februari? Bukankah hari ini?” Izzah bagaikan tidak sabar. Tapi aku meneruskan ceritaku tanpa mempedulikan soalan Izzah.
14 Februari. Hari Valentine. Kami sudah berjanji untuk menyambutnya di sini. Di pantai yang indah ini. Tapi rupanya betullah kata orang-orang tua, kusangka panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari. Zamri gagal saya hubungi sejak minggu lepas. Telefon bimbitnya dimatikan. Saya tiada nombor telefon rumahnya. "Biar saya yang telefon awak." Dia selalu berkata begitu apabila saya meminta nombor telefon rumahnya. Dia telefon saya menggunakan telefon bimbitnya. Rumahnya juga tidak diberitahu kepada saya. Nanti tiba masanya saya akan tunjukkan. Dia menuturkan begitu apabila bertanyakan rumahnya. Tapi saya positif, mungkin dia tidak mahu diganggu.
Hingga ke hari inilah dia tidak dapat dihubungi. Dan kerana itulah saya di sini. Aku menamatkan ceritaku pada Izzah. “Saya mengerti perasaan awak. Setiap insan mempunyai fitrah untuk menyayangi dan disayangi”. Izzah berespon segera. “Tapi saya rasakan saya ditipu. Perasaan saya dipermain-mainkan”. Aku meluahkan perasaan yang bersarang di lubuk hati. “Rasulullah juga punyai perasaan menyayangi dan disayangi. Cintanya pada Khadijah, isteri Baginda tiada tolok bandingnya. Khadijahlah yang banyak menemani Baginda melalui ranjau perjuangan. Khadijahlah yang member perangsang kepada Baginda. Kasih sayang Khadijahlah menyelimuti hati Baginda tika keluh kesah”. Izzah pula bercerita.
“Betulkah begitu?” Aku menyoal kehairanan. Tidak pernah cerita ini diperdengarkan kepadaku. “Islam tidak menghalang kasih sayang. Buktinya ditunjukkan melalui Rasulullah s.a.w. Baginda menangis tika Khadijah meninggalkan alam ini. Sehinggakan tahun pemergian Khadijah digelar Tahun Berkabung. Kita boleh berkasih sayang tetapi jangan kita melanggar batas batasan agama kita”. Luncur Izzah menuturkan bicara.
“Islamlah cara hidup yang memenuhi fitrah manusia. Semua kehendak manusia dapat dipenuhi oleh Islam”. Izzah tersenyum memandangku. Hatiku terkesan dengan kata-kata Izzah tadi. Selama ini tiada orang yang berbicara topik ini denganku. Baba dan mama? Baba sibuk dengan politiknya. Lobi sana, lobi sini. Tabur duit sana, tabur duit sini. Wakil rakyat penggal depan sasarannya. Mama pula sibuk dengan persatuan wanitanya. Lawatan sana sini. Setiap hujung minggu ada aktiviti. Tinggallah aku keseorangan di rumah dengan Mak Cik Kiah, pembantu rumahku. Abangku di IPT. Adikku di sekolah berasrama penuh.
“Mahukah Rieyn bersama kami?” Izzah bersuara setelah melihat aku diam sejenak. “Awak buat apa kat sini sebenarnya? Awak datang dengan siapa lagi?” Aku inginkan kepastian. “Saya datang bersama kawan-kawan. Sebenarnya kami ada perkelahan. Kalau Rieyn nak sertai kami bolehlah. Kat hujung sana tu..” ujar Izzah sambil menunjukkan tapak perkhemahannya. “Boleh juga” Cepat aku menyatakan persetujuan. Aku sebenarnya ingin mengenali Izzah dengan lebih rapat. Gadis ini nampaknya punyai banyak keistimewaan.
Lantas aku telefon mama. Maklumkan aku tidak balik rumah malam ini. Mama diam tanpa kata. Bukan kali pertama aku tidur di luar. Lantas aku mengatur langkah-langkah mengikuti Izzah ke perkhemahannya. Alangkah terkejutnya aku, kesemua mereka bertudung labuh. Aku ingatkan Izzah seorang sahaja yang bertudung labuh dan berjubah. Satu fenomena baru bagiku. Sekumpulan gadis berjubah dan bertudung labuh berkelah! Setahu aku golongan seperti ini amat terbatas pergerakan. Jubah dan tudung labuh itu bagai memenjara fizikal dan mental. Namun hari ini anggapanku sebelum ini silap. Tudung labuh bukanlah membataskan aktiviti seharian. Bahkan mereka sangat peramah dan berlemah lembut.
Musyrifah, Husna dan ramai lagi menghulurkan salam ukhwah kepadaku. Aku jadi malu. Aku tidak bertudung! Aku pakai t-shirt! Aku berseluar jeans! Gaya ranggi wanita moden! Namun mereka tidak memandang aku lain dari mereka. Aku dilayan bagaikan seorang puteri. Ombak berderu menghempas pantai mematikan kenanganku.
Itu cerita 5 tahun lalu. Detik-detik yang merubah perjalanan hidupku. Tarikh yang ku ingati bukan kerana Valentine, yang kemudiannya baru aku dapat tahu umat Islam tidak menyambutnya kerana ia merupakan perayaan penganut Kristian untuk mengingati seorang paderi yang giat menyebarkan agama Kristian hingga ke akhir hayat.
Izzah tidak pernah mengerti erti putus putus asa dalam membimbingku ke jalan yang benar. Izzahlah yang mengajarku berjemaah. Mengajarku erti tadhiyyah dalam berjuang. Izzahlah yang mengajarku erti perjuangan. Izzahlah yang mencelikkan mataku terhadap penderitaan umat Islam di Palestin, di Iraq, di Afghanistan, di Kaashmir. Juga di sini.
Aku melalui ujian yang mencabar tetapi inilah ganjaran untuk mereka yang memilih jalan ini. Aku dapat rasakan usiaku sepanjang perjuangan. Aku teringat kata-kata Syed Qutb, pejuang yang syahid di tali gantung. Katanya “orang yang hidup untuk perjuangan tidak akan merasa pendek dengan umurnya, kerana umurnya sepanjang perjuangan yang akan berterusan”.
Hari ini, di pantai ini aku memakai tudung hijau sutera Turki bercorak fauna berserta jubah juga berwarna hijau. Warna kesukaan Rasulullah. Tudung dan jubah ini sebenarnya hadiah dari Izzah sempena persahabatan kami pada saat pertama kali kami bertemu 5 tahun yang lalu. Lambang perjuangan katanya.
Buat Izzah, aku nukilkan kembali seuntai kata yang aku temui semasa menatap sebuah majalah. Mungkin penulisnya mendedikasikan buat kekasihnya, tapi tidak mengapa rasanya aku menukilkan buat sahabat seperjuangan.

Hari ini sekali lagi aku menitiskan air mata di pantai yang indah ini. Air mata kali ini bukanlah air mata yang sia-sia. Air mata buat sahabat seperjuangan yang pergi meninggalkan aku buat selama-lamanya. Izzah pergi menemui Pencipta. Saban tahun aku pasti ke sini. Mengutip memori yang berserakan. Memori yang akan ku pastikan terus segar di hatiku. Izzah, pengorbananmu semulia namamu. Tinggallah aku meneruskan perjuangan…
www.iLuvislam.com
aisha althafunnisa
Editor: deynarashid
Aku larikan pula bebola mataku pada camar yang berterbangan, sekali-sekala menyambar ikan-ikan kecil di laut, kemudian terbang bebas di angkasa. Ku usir pasir di kaki dengan hujung kasut, halus bersinar bila disinari matahari. Bebola yang bersinar lembut di ufuk timur menyenangkan. Ku berterima kasih pada redup pohon rhu yang menaungiku.
Kadang-kadang daun-daun kering berguguran menimpaku. Disapa pula bayu laut yang lembut, menenangkan. Sungguh, alam ciptaan Allah yang amat indah. Saling melengkapi. Pantai ini tidak pernah berubah, masih tetap cantik. Tidak teracun dengan pembangunan yang menggila, tetap setia menerima pengunjung.
5 tahun lalu, pantai ini sama seperti ini, yang bezanya peristiwa. Bezanya sejarah yang tak dapat diubah. Pantai ini pantai yang bernastolgia. Pantai ini berserakan dengan memori yang tak pernah aku cuba cantum. Biarlah ia begitu. Biarlah aku menikmati, mengutip memori demi memori, kemudian aku ketawa dan menangis. Pantai ini pantai yang bermakna. Pantai inilah yang merubah detik-detik sejarah hidupku. Memori yang tak akan ku padam sampai bila-bila. Biarlah ia sentiasa segar, sentiasa mekar. Sama seperti hari ini, di atas bongkah batu besar di bawah pohon rhu yang teduh, 5 tahun lalu, aku duduk di sini.
Sejak pagi lagi aku sudah berada di sini. Aku tunggang VR 125 sebelum menjamah sarapan pagi, membuatkan dahi mamaku berkerut. Pertanyaan mama ku biarkan tanpa jawapan. Hatiku pecah berderai, bagai kaca dihempas ke batu. Aku dapat rasakan hatiku bagai disiat-siat. Pedih. Sungguh pedih kekecewaan ini. Aku kemudiannya mengheret kakiku tanpa arah tujuan. Menyusuri pantai yang panjang. Aku cuba lontarkan kekecewaan ini ke tepi laut untuk melepaskannya, tapi aku tak mampu.
Masakan kasih yang dibina kukuh sebelum ini boleh ku lupakan begitu sahaja. Bolehkah janji sebelum ini dilupakan begitu sahaja??
Letih mengheret kaki menyusuri pantai, akhirnya aku memilih untuk duduk di atas sebongkah batu besar yang teduh diredupi sepohon rhu tua. Aku masih tidak dapat menerima apa yang sudah berlaku. Aku teresak-esak di atas bongkah batu bagaikan seorang kanak-kanak. Aku tenggelam dengan esakanku. Ajaibnya air mataku bagai tidak kering-kering mengalir membasahi pipiku yang sudah lencun. Aku teresak dan terus teresak sambil kutekupkan kedua tanganku di muka. Aku bagaikan berada di awang-awangan, dalam duniaku yang tersendiri. Aku terus hanyut. Hanyut dalam tangisanku.
“Assalamualaikum” Satu suara lembut memberi salam kedengaran dari sebelah kananku. Aku angkat mukaku. Kelihatan seorang gadis tersenyum memandangku. Aku kira dia tua sedikit daripadaku melihatkan wajahnya yang kelihatan matang. “Waalaikumussalam” Jawabku acuh tak acuh. “Boleh saya duduk?” Gadis itu memohon kebenaran untuk duduk di sebelahku. “Duduklah, lagipun bukan saya punya”. Aku masih acuh tak acuh. Lantas gadis itu duduk di sebelahku. Kemudian dia senyap, pandangannya di lontar jauh ke tengah laut.
Kemudian bibirnya seolah-olah menguntum senyum. Dia seolah-olah menikmati keindahan alam yang indah ini. “Cantikkan?” Gadis itu tiba-tiba bersuara setelah beberapa ketika mendiamkan diri. “Hmm?” Aku kurang jelas dengan soalannya. “Cantikkan alam ini? Ombak itu..” tunjuknya pada ombak yang beralun. “Alunan ombak seolah-olah menggambarkan hidup manusia, ada ketika gembira, ada ketikanya juga akan berduka. Ia sama, kerana keduanya akan terpampan pada pantai yang setia. Begitu juga manusia, duka itu akan ada akhirnya jua”. Aku tersentap. Gadis itu seolah-olah dapat membaca pemikiranku.
“Siapa awak ni?” Aku sangsi dengan kewujudan gadis ini. “Maafkan saya kerana terlupa memperkenalkan diri. Saya Izzah”. Dia tersenyum ikhlas sambil menghulurkan tangan. “Rieyn, Adrina” Tangannya ku sambut ragu-ragu. “Boleh kita sama-sama lalui ujian ini?” Dia tersenyum memandangku menyerlahkan keikhlasannya. Aku merenungnya tanpa kata. Aku tarik panjang nafasku kemudian ku lepas beransur-ansur.
Gadis ini bagaikan mengetahui apa yang bergolak di hatiku. “Luka di hati ini tak sama dengan luka fizikal. Luka fizikal dapat dirawat, tapi luka di hati ini terus begitu”. Ujarku lemah sambil menggigit bibir. Entah bagaimana aku mempercayai Izzah. Naluriku mengatakan dia gadis yang punyai prinsip. “Ujian bukannya untuk kita larikan diri, tetapi ujian adalah tarbiyah dari Allah, untuk kita lalui, kerana di sebalik ujian itu tersimpan sejuta hikmahnya”. Tenang Izzah menuturkan kata.
“Tapi hati ini terlalu kecewa. Hati ini bagai dirobek belati”. Aku menggagahkan diri untuk bersuara. Rasanya terlalu pedih untuk aku luahkan. Air mata kurasakan kembali bergenang. Perasaanku kembali bergelora bagaikan ombak di lautan. “Sebenarnya dah lama Izzah perhatikan Rieyn. Sejak Rieyn datang ke sini lagi. Izzah perhatikan Rieyn berjalan-jalan seorang diri di tepi pantai. Bila puas, Rieyn duduk kat batu ni kan?”. Izzah terangkan dengan jelas. Dan aku mula bercerita kepada Izzah.
Saya kenal Zamri setahun lalu. Dia boleh dikategorikan sebagai lelaki pilihan perempuan. Tinggi dan berwajah tampan. Orangnya juga bijak dalam pelajaran. Saya antara ramai wanita yang cuba mendampingi Zamri. Entah macam mana Zamri memilih saya sebagai temannya. Perhubungan saya dan Zamri mula intim dari hari ke hari. Tidak sah satu hari tanpa ber ‘sms’ dan telefon. Zamri seorang yang pandai mengambil hati. Dia selalu membeli hadiah untuk saya. Dia juga berjanji untuk menjaga saya sebaik mungkin. Kami digelar pasangan paling ideal di sekolah. Paling penting kami saling menyayangi. Pantai ini selalu menjadi saksi janji kami.
Saban minggu pantai ini menyambut kedatangan kami. Bersama kami melihat alunan ombak menghempas pantai lalu menghasilkan buih-buih putih. Juga kami berkejaran riang di gigi air mengutip kulit-kulit siput. Saya merasakan bahagia menyelubungi kami. Kami saling berjanji untuk sehidup semati. “Dalam usia semuda ini?” Izzah menyampuk ceritaku. “Ya, kami saling berjanji sehidup semati. Usia bukanlah penghalang kami. Kami mahu berjanji setia pada hari kekasih. Hari yang semua pasangan kekasih menyambutnya”. Sambungku. “14 Februari? Bukankah hari ini?” Izzah bagaikan tidak sabar. Tapi aku meneruskan ceritaku tanpa mempedulikan soalan Izzah.
14 Februari. Hari Valentine. Kami sudah berjanji untuk menyambutnya di sini. Di pantai yang indah ini. Tapi rupanya betullah kata orang-orang tua, kusangka panas sampai ke petang rupanya hujan di tengah hari. Zamri gagal saya hubungi sejak minggu lepas. Telefon bimbitnya dimatikan. Saya tiada nombor telefon rumahnya. "Biar saya yang telefon awak." Dia selalu berkata begitu apabila saya meminta nombor telefon rumahnya. Dia telefon saya menggunakan telefon bimbitnya. Rumahnya juga tidak diberitahu kepada saya. Nanti tiba masanya saya akan tunjukkan. Dia menuturkan begitu apabila bertanyakan rumahnya. Tapi saya positif, mungkin dia tidak mahu diganggu.
Hingga ke hari inilah dia tidak dapat dihubungi. Dan kerana itulah saya di sini. Aku menamatkan ceritaku pada Izzah. “Saya mengerti perasaan awak. Setiap insan mempunyai fitrah untuk menyayangi dan disayangi”. Izzah berespon segera. “Tapi saya rasakan saya ditipu. Perasaan saya dipermain-mainkan”. Aku meluahkan perasaan yang bersarang di lubuk hati. “Rasulullah juga punyai perasaan menyayangi dan disayangi. Cintanya pada Khadijah, isteri Baginda tiada tolok bandingnya. Khadijahlah yang banyak menemani Baginda melalui ranjau perjuangan. Khadijahlah yang member perangsang kepada Baginda. Kasih sayang Khadijahlah menyelimuti hati Baginda tika keluh kesah”. Izzah pula bercerita.
“Betulkah begitu?” Aku menyoal kehairanan. Tidak pernah cerita ini diperdengarkan kepadaku. “Islam tidak menghalang kasih sayang. Buktinya ditunjukkan melalui Rasulullah s.a.w. Baginda menangis tika Khadijah meninggalkan alam ini. Sehinggakan tahun pemergian Khadijah digelar Tahun Berkabung. Kita boleh berkasih sayang tetapi jangan kita melanggar batas batasan agama kita”. Luncur Izzah menuturkan bicara.
“Islamlah cara hidup yang memenuhi fitrah manusia. Semua kehendak manusia dapat dipenuhi oleh Islam”. Izzah tersenyum memandangku. Hatiku terkesan dengan kata-kata Izzah tadi. Selama ini tiada orang yang berbicara topik ini denganku. Baba dan mama? Baba sibuk dengan politiknya. Lobi sana, lobi sini. Tabur duit sana, tabur duit sini. Wakil rakyat penggal depan sasarannya. Mama pula sibuk dengan persatuan wanitanya. Lawatan sana sini. Setiap hujung minggu ada aktiviti. Tinggallah aku keseorangan di rumah dengan Mak Cik Kiah, pembantu rumahku. Abangku di IPT. Adikku di sekolah berasrama penuh.
“Mahukah Rieyn bersama kami?” Izzah bersuara setelah melihat aku diam sejenak. “Awak buat apa kat sini sebenarnya? Awak datang dengan siapa lagi?” Aku inginkan kepastian. “Saya datang bersama kawan-kawan. Sebenarnya kami ada perkelahan. Kalau Rieyn nak sertai kami bolehlah. Kat hujung sana tu..” ujar Izzah sambil menunjukkan tapak perkhemahannya. “Boleh juga” Cepat aku menyatakan persetujuan. Aku sebenarnya ingin mengenali Izzah dengan lebih rapat. Gadis ini nampaknya punyai banyak keistimewaan.
Lantas aku telefon mama. Maklumkan aku tidak balik rumah malam ini. Mama diam tanpa kata. Bukan kali pertama aku tidur di luar. Lantas aku mengatur langkah-langkah mengikuti Izzah ke perkhemahannya. Alangkah terkejutnya aku, kesemua mereka bertudung labuh. Aku ingatkan Izzah seorang sahaja yang bertudung labuh dan berjubah. Satu fenomena baru bagiku. Sekumpulan gadis berjubah dan bertudung labuh berkelah! Setahu aku golongan seperti ini amat terbatas pergerakan. Jubah dan tudung labuh itu bagai memenjara fizikal dan mental. Namun hari ini anggapanku sebelum ini silap. Tudung labuh bukanlah membataskan aktiviti seharian. Bahkan mereka sangat peramah dan berlemah lembut.
Musyrifah, Husna dan ramai lagi menghulurkan salam ukhwah kepadaku. Aku jadi malu. Aku tidak bertudung! Aku pakai t-shirt! Aku berseluar jeans! Gaya ranggi wanita moden! Namun mereka tidak memandang aku lain dari mereka. Aku dilayan bagaikan seorang puteri. Ombak berderu menghempas pantai mematikan kenanganku.
Itu cerita 5 tahun lalu. Detik-detik yang merubah perjalanan hidupku. Tarikh yang ku ingati bukan kerana Valentine, yang kemudiannya baru aku dapat tahu umat Islam tidak menyambutnya kerana ia merupakan perayaan penganut Kristian untuk mengingati seorang paderi yang giat menyebarkan agama Kristian hingga ke akhir hayat.
Izzah tidak pernah mengerti erti putus putus asa dalam membimbingku ke jalan yang benar. Izzahlah yang mengajarku berjemaah. Mengajarku erti tadhiyyah dalam berjuang. Izzahlah yang mengajarku erti perjuangan. Izzahlah yang mencelikkan mataku terhadap penderitaan umat Islam di Palestin, di Iraq, di Afghanistan, di Kaashmir. Juga di sini.
Aku melalui ujian yang mencabar tetapi inilah ganjaran untuk mereka yang memilih jalan ini. Aku dapat rasakan usiaku sepanjang perjuangan. Aku teringat kata-kata Syed Qutb, pejuang yang syahid di tali gantung. Katanya “orang yang hidup untuk perjuangan tidak akan merasa pendek dengan umurnya, kerana umurnya sepanjang perjuangan yang akan berterusan”.
Hari ini, di pantai ini aku memakai tudung hijau sutera Turki bercorak fauna berserta jubah juga berwarna hijau. Warna kesukaan Rasulullah. Tudung dan jubah ini sebenarnya hadiah dari Izzah sempena persahabatan kami pada saat pertama kali kami bertemu 5 tahun yang lalu. Lambang perjuangan katanya.
Buat Izzah, aku nukilkan kembali seuntai kata yang aku temui semasa menatap sebuah majalah. Mungkin penulisnya mendedikasikan buat kekasihnya, tapi tidak mengapa rasanya aku menukilkan buat sahabat seperjuangan.

Hari ini sekali lagi aku menitiskan air mata di pantai yang indah ini. Air mata kali ini bukanlah air mata yang sia-sia. Air mata buat sahabat seperjuangan yang pergi meninggalkan aku buat selama-lamanya. Izzah pergi menemui Pencipta. Saban tahun aku pasti ke sini. Mengutip memori yang berserakan. Memori yang akan ku pastikan terus segar di hatiku. Izzah, pengorbananmu semulia namamu. Tinggallah aku meneruskan perjuangan…
www.iLuvislam.com
aisha althafunnisa
Editor: deynarashid
Wednesday, January 21, 2009
Palestin...Apa Yang Dapat Kami Bantu
Sebenarnya kisah Palestin tenggelam dan timbul kerana banyak isu lain yang lebih diutamakan di dalam akhbar-akhbar dan media massa. Sehinggalah beberapa hari ini Israel semakin mengganas dan membunuh lebih 300 orang Palestin.
Apa hebatnya Palestin sehingga semua umat Islam perlu mengambil cakna kepadanya?
Palestin dianggap tanah suci umat Islam berdasarkan firman Allah swt yang bermaksud :
"Wahai kaumku! Masuklah kamu ke tanah suci yang telah Allah swt perintahkan bagi kamu sekalian."
(Surah al-Maidah : ayat 21)
Palestin adalah tanah yang diberkati Allah. Firman Allah swt yang bermaksud :
" Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada satu malam dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa yang telah kami berkati di sekelilingnya.
(Surah al-Isra' : ayat 1)
Firman-Nya lagi yang bermaksud :
" Dan telah Kami tundukkan untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang berhembus dengan perintah-Nya ke negeri yang telah Kami memberkatinya. Dan adalah Kami Maha Mengetahui segala sesuatu."
(Surah al-Anbia' : ayat 80)
Di tanah itu terdapat Masjid al-Aqsa yang merupakan kiblat umat Islam yang pertama sebelum ditukar ke Masjidil Haram menghadap Kaabah. Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud :
" Tidak digalakkan mengambil berat dalam pengembaraan kecuali kepada 3 masjid : Masjid al-Haram, masjid ini (Masjid Nabawi) dan Masjid al-Aqsa." (Riwayat Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan Abu Daud)
Di bumi ini, terdapat ramai pesuruh Allah swt yang diutuskan di antaranya adalah Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Nabi Ishak dan Nabi Luth. Di sini juga adalah bumi Nabi Muhammad saw diisra'kan.
Allahu... Allah...

Bangunlah Wahai Pahlawan Islam
Bumi ini pernah diperintah oleh Kristian selama beberapa ketika dan akhirnya jatuh ke tangan pahlawan Islam yang terkenal iaitu Salahuddin al-Ayyubi, seorang pemuda bangsa Kurdi, bukan berbangsa Arab. (Sesiapa yang berjuang di atas nama Islam, pasti Allah akan tingkatkan darjatnya)
British telah mengisytiharkan penubuhan negara haram Yahudi menerusi Perjanjian Balfour pada 2 November 1917 dan mendapat persetujuan Amerika Syarikat pada 31 Ogos 1918.
Pelajar Melayu yang belajar di Mesir pernah berjuang dengan menubuhkan Persekutuan Putera-Putera Semenanjung (PPS) yang kemudiannya ditukar nama kepada Persekutuan Melayu Mesir (1952) dan akhirnya nama yang terakhir adalah Persekutuan Melayu Republik Mesir, PMRAM (1971) bersama-sama kerajaan Mesir pada masa itu untuk memerangi tentera Israel yang bergabung dengan Perancis dan British. Pada 29 Oktober 1956, di atas semangat persaudaraan Islam, PMRAM telah menyertai tentera Mesir memerangi tentera musuh hingga ke perbatasan Suez. Para pelajar yang tidak berkeupayaan menyertai jihad ini telah memberi sumbangan dengan menderma darah. Golongan siswi pula tidak ketinggalan memberikan sumbangan menerusi khidmat menjahit pakaian tentera.
Mereka Saudara Kita
Dan kini bumi Palestin telah digemparkan sekali lagi dengan peristiwa pembunuhan yang seolah-olah tidak akan sampai ke penghujungnya sehinggalah Yahudi melalui Israel Zionis menguasai setiap inci tanah Palestin. Namun yang perlu kita fikirkan adalah nasib saudara-saudara seIslam yang terkorban dan al-Aqsa di bawah penguasaan Israel Zionis.
Apa yang dapat kami bantu wahai saudaraku...
1. Sekiranya anda seorang guru, ustaz, penceramah, rakan-rakan yang sedar dan cintakan saudara seIslam serta al-Aqsa, sampaikanlah kepada mereka akan kepentingan Palestin, Masjidil Aqsa serta semaikan di jiwa mereka kisah pahlawan Islam dan penderitaan saudara kita di sana. Sesungguhnya kita ini disatukan dengan kalimah La ila ha illaAllah.
2. Sekiranya anda berkemampuan dari segi kewangan maka bolehlah menderma di sini.
3. Sampaikan berita-berita terkini mengenai Palestin dan umat Islam di negara lain melalui emel, YahooGroup, SMS, MMS, majalah dan sebagainya sebagai medium penyampaian untuk memberi kesedaran kepada umat Islam dan rakyat Malaysia tentang penderitaan rakyat Palestin.
4. Anda boleh berusaha untuk memboikot barangan atau pengeluar yang membantu Israel dalam membangunkan ekonomi dan membunuh umat Islam di Palestin.

5. Sekiranya anda seorang penulis, wartawan, kolumnis atau seorang yang mempunyai kesedaran tentang pentingnya menyelamatkan tanah Palestin, al-Aqsa dan umat Islam, silalah untuk menulis surat, menulis artikel dan petisyen. Mudah-mudahan dengan usaha ini, ada di antara mereka yang berkuasa dan benar-benar sayangkan Islam akan memanjangkannya kepada pihak atasan, kedutaan dan lebih dari itu, OIC.
6. Sekiranya anda seorang penulis blog, admin web, pereka grafik yang kreatif membuat widget, bolehlah memaparkannya di blog dan web masing-masing. Anda disarankan juga untuk memakai baju "Bebaskan Palestin".
7. Jangan lupa untuk mendoakan mereka di Palestin, juga untuk para pejuang Islam yang sedang berjuang di negara masing-masing.
Mudah-mudahan dengan usaha kecil kita ini dapat meringankan beban penderitaan umat Islam di Palestin. Dan Allah memandang kita sebagai Muslim yang telah berusaha untuk membantu saudara-saudaranya...InsyaAllah.
Sumber Rujukan :
1. Professor Madya Dr Mohsen M Salleh, Isu Palestin, Latarbelakang dan Kronologi Perkembangannya sehingga tahun 2000, 2001, Fajar Ulung, Kuala Lumpur.
2. Abdullah Nasir Ulwan, Pejuang Pembaharuan Salahuddin al-Ayyubi, Cetakan Pertama 1999, Darul Nuqman,
Kuala Lumpur
3. Ibnu Ismail, Nostalgia Syuhada' Palestin. Cetakan Pertama 2003, al-Qassam Library, Pahang.
Dipetik dari www.iLuvIslam.com
Apa hebatnya Palestin sehingga semua umat Islam perlu mengambil cakna kepadanya?
Palestin dianggap tanah suci umat Islam berdasarkan firman Allah swt yang bermaksud :
"Wahai kaumku! Masuklah kamu ke tanah suci yang telah Allah swt perintahkan bagi kamu sekalian."
(Surah al-Maidah : ayat 21)
Palestin adalah tanah yang diberkati Allah. Firman Allah swt yang bermaksud :
" Maha suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada satu malam dari Masjid al-Haram ke Masjid al-Aqsa yang telah kami berkati di sekelilingnya.
(Surah al-Isra' : ayat 1)
Firman-Nya lagi yang bermaksud :
" Dan telah Kami tundukkan untuk Sulaiman angin yang sangat kencang tiupannya yang berhembus dengan perintah-Nya ke negeri yang telah Kami memberkatinya. Dan adalah Kami Maha Mengetahui segala sesuatu."
(Surah al-Anbia' : ayat 80)
Di tanah itu terdapat Masjid al-Aqsa yang merupakan kiblat umat Islam yang pertama sebelum ditukar ke Masjidil Haram menghadap Kaabah. Rasulullah saw telah bersabda yang bermaksud :
" Tidak digalakkan mengambil berat dalam pengembaraan kecuali kepada 3 masjid : Masjid al-Haram, masjid ini (Masjid Nabawi) dan Masjid al-Aqsa." (Riwayat Bukhari, Muslim, Ibnu Majah dan Abu Daud)
Di bumi ini, terdapat ramai pesuruh Allah swt yang diutuskan di antaranya adalah Nabi Ibrahim, Nabi Ismail, Nabi Ishak dan Nabi Luth. Di sini juga adalah bumi Nabi Muhammad saw diisra'kan.
Allahu... Allah...

Bangunlah Wahai Pahlawan Islam
Bumi ini pernah diperintah oleh Kristian selama beberapa ketika dan akhirnya jatuh ke tangan pahlawan Islam yang terkenal iaitu Salahuddin al-Ayyubi, seorang pemuda bangsa Kurdi, bukan berbangsa Arab. (Sesiapa yang berjuang di atas nama Islam, pasti Allah akan tingkatkan darjatnya)
British telah mengisytiharkan penubuhan negara haram Yahudi menerusi Perjanjian Balfour pada 2 November 1917 dan mendapat persetujuan Amerika Syarikat pada 31 Ogos 1918.
Pelajar Melayu yang belajar di Mesir pernah berjuang dengan menubuhkan Persekutuan Putera-Putera Semenanjung (PPS) yang kemudiannya ditukar nama kepada Persekutuan Melayu Mesir (1952) dan akhirnya nama yang terakhir adalah Persekutuan Melayu Republik Mesir, PMRAM (1971) bersama-sama kerajaan Mesir pada masa itu untuk memerangi tentera Israel yang bergabung dengan Perancis dan British. Pada 29 Oktober 1956, di atas semangat persaudaraan Islam, PMRAM telah menyertai tentera Mesir memerangi tentera musuh hingga ke perbatasan Suez. Para pelajar yang tidak berkeupayaan menyertai jihad ini telah memberi sumbangan dengan menderma darah. Golongan siswi pula tidak ketinggalan memberikan sumbangan menerusi khidmat menjahit pakaian tentera.
Mereka Saudara Kita
Dan kini bumi Palestin telah digemparkan sekali lagi dengan peristiwa pembunuhan yang seolah-olah tidak akan sampai ke penghujungnya sehinggalah Yahudi melalui Israel Zionis menguasai setiap inci tanah Palestin. Namun yang perlu kita fikirkan adalah nasib saudara-saudara seIslam yang terkorban dan al-Aqsa di bawah penguasaan Israel Zionis.
Apa yang dapat kami bantu wahai saudaraku...
1. Sekiranya anda seorang guru, ustaz, penceramah, rakan-rakan yang sedar dan cintakan saudara seIslam serta al-Aqsa, sampaikanlah kepada mereka akan kepentingan Palestin, Masjidil Aqsa serta semaikan di jiwa mereka kisah pahlawan Islam dan penderitaan saudara kita di sana. Sesungguhnya kita ini disatukan dengan kalimah La ila ha illaAllah.
2. Sekiranya anda berkemampuan dari segi kewangan maka bolehlah menderma di sini.
3. Sampaikan berita-berita terkini mengenai Palestin dan umat Islam di negara lain melalui emel, YahooGroup, SMS, MMS, majalah dan sebagainya sebagai medium penyampaian untuk memberi kesedaran kepada umat Islam dan rakyat Malaysia tentang penderitaan rakyat Palestin.
4. Anda boleh berusaha untuk memboikot barangan atau pengeluar yang membantu Israel dalam membangunkan ekonomi dan membunuh umat Islam di Palestin.

5. Sekiranya anda seorang penulis, wartawan, kolumnis atau seorang yang mempunyai kesedaran tentang pentingnya menyelamatkan tanah Palestin, al-Aqsa dan umat Islam, silalah untuk menulis surat, menulis artikel dan petisyen. Mudah-mudahan dengan usaha ini, ada di antara mereka yang berkuasa dan benar-benar sayangkan Islam akan memanjangkannya kepada pihak atasan, kedutaan dan lebih dari itu, OIC.
6. Sekiranya anda seorang penulis blog, admin web, pereka grafik yang kreatif membuat widget, bolehlah memaparkannya di blog dan web masing-masing. Anda disarankan juga untuk memakai baju "Bebaskan Palestin".
7. Jangan lupa untuk mendoakan mereka di Palestin, juga untuk para pejuang Islam yang sedang berjuang di negara masing-masing.
Mudah-mudahan dengan usaha kecil kita ini dapat meringankan beban penderitaan umat Islam di Palestin. Dan Allah memandang kita sebagai Muslim yang telah berusaha untuk membantu saudara-saudaranya...InsyaAllah.
Sumber Rujukan :
1. Professor Madya Dr Mohsen M Salleh, Isu Palestin, Latarbelakang dan Kronologi Perkembangannya sehingga tahun 2000, 2001, Fajar Ulung, Kuala Lumpur.
2. Abdullah Nasir Ulwan, Pejuang Pembaharuan Salahuddin al-Ayyubi, Cetakan Pertama 1999, Darul Nuqman,
Kuala Lumpur
3. Ibnu Ismail, Nostalgia Syuhada' Palestin. Cetakan Pertama 2003, al-Qassam Library, Pahang.
Dipetik dari www.iLuvIslam.com
Subscribe to:
Posts (Atom)